Snijmais wordt gebruikt als veevoer en gaat naar boerderijen, suikermais gaat naar de fabriek of naar de winkel.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
De mais die in NL groeit is vrijwel allemaal voedermais. Dwz niet voor mensen geschikt maar voor het vee bedoeld. Dit wordt na de oogst in zijn geheel -groen plus kolven- verhakseld en opgeslagen in zogenaamde kuilhopen. Dat zijn die grote langwerpige heuvels met zeil erover die je vaak op melkveehouderijen ziet (tussen lage betonnen muurtjes en/of verzwaard met oude banden erop).
In deze kuilhopen rot de mais niet weg. Dit door zuurstofgebrek onder het zeil. Het verzuurt wat en gaat dan niet verder achteruit.
In de winter en vroege voorjaar, als het gras te traag groeit om de koeien van voldoende voeding te voorzien, wordt deze mais aan ze gevoerd.

Toegevoegd na 3 dagen:
Poet komt regelmatig tussen de koeien