Waarom wordt je van "zoetjes" in de koffie niet dik en van gewone suikerklontjes wel? Wat is precies het verschil?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.9K

Antwoorden (6)

Het zijn de calorieën die het verschil uitmaken.
AWM
14 jaar geleden
Zoetjes bevatten geen calorieën, suiker wel...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
zoetjes zitten kunstmatige zoetstoffen zonder calorién.
Net zo als alle light dranken.
En suiker is gewoon suiker, en bevat veel calorién.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Natuurlijk wordt je van één suikerklontje niet dik.
Eén suikerklontje van 5 gram bevat 20 kcal. en de hoeveelheid kcal. die in één zoetje zitten, is te verwaarlozen.
Het verschil tussen een suikerklontje en een zoetje is dus 20 kcal.

Als je af wilt vallen, of niet aan wilt komen, behoren minder eten en meer bewegen tot de mogelijkheden. Als je van suiker in je koffie en/of thee houdt en het absoluut niet zonder suiker lust, kun je de suiker vervangen door zoetjes. Maar om af te vallen zul je over het algemeen meer moeten doen dan alleen maar zoetjes in plaats van suiker gebruiken. Je moet meestal je hele eetpatroon aanpassen en je meer moeten gaan bewegen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Omdat zoetjes geen calorieën bevatten, en suiker wel. Een zoetje is een klein pilletje ter vervanging van kristalsuiker. Vaak geldt dat twee zoetjes één suikerklontje of 1 schepje suiker vervangen.

Een zoetje is doorgaans gemaakt van sacharine, terwijl de meeste light dranken worden gezoet met aspartaam. Sacharine is tussen de 300 en 500 keer zoeter dan suiker, en bevat geen calorieën, omdat het niet door het lichaam wordt opgenomen. Wel heeft het een ietwat bittere nasmaak. Er zijn verschillende merken zoetjes, waaronder Canderel en Albert Heijn huismerk, die wel gezoet zijn met aspartaam.

Hoewel er gespeculeerd wordt over de schadelijke gevolgen bij gebruik van kunstmatige zoetstoffen, als zou het kankerverwekkend zijn of zelfs giftig, zijn er ook een aantal positieve eigenschappen:

minder tandbederf dan bij gebruik van gewone suiker.
geen calorische waarde.
kan door diabetici worden gebruikt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De smaak is zoeter, dus heb je minder nodig.