wij plukken allleen de noten die er heel makkelijk af komen en waarvan de schil al een beetje bruin word. de bruin/groene schil moet er makkelijk af te halen zijn anders is het nog te vroeg. daarna laten we ze zeker tot de kerst liggen zodat ze goed drogen (je hebt dus erg veel geduld nodig) en dan zijn ze ook zo open te krijgen met een notenkraker
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Nochtans zijn ze vers ook heel lekker.
Je moet dan wel het vlies van de noot peuteren, dus als je ze vers wil eten heb je wat priegelwerk.

Andere antwoorden (1)

Het drogen van pas geoogste noten kan geschieden met behulp van een verfbrander. Met de brander wordt regelmatig heen en weer over de noten gegaan totdat de schaal van de noten licht begint op te drogen. Omdat er na verloop van enige tijd nog vocht uit de noot naar buiten treedt moet het drogen enkele dagen herhaald worden totdat de schaal goed droog blijft.
fremar
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Als ze klaar zijn om geoogst te worden springt de bast open en vallen ze uit de boom en kunnen gelijk gegeten worden, althans dat is mijn ervaring, beetje te vergelijken met kastanjes. Eet smakelijk.....