In beginsel zit er van nature geen tarwe of andere glutenhoudende granen in tapiocazetmeel.

Tapiocazetmeel wordt verkregen uit de cassave plant, en dat is een wortel die geheel glutenvrij is.
Het kan echter niet uitgesloten worden dat tijdens het transport en verwerking van de wortels en tijdens het productieproces van de tapiocazetmeel, een kruiscontaminatie met tarwe (of andere soort gluten) optreedt, maar dat is dan een onbedoelde contaminatie, omdat tarwe is in geen enkel opzicht nodig voor de productie van tapiocazetmeel.

"Gemodificeerd" betekent dat het product (nog altijd zuivere zetmeel uit de cassave wortel) een enzymatisch dan wel chemisch of fysisch proces heeft ondergaan, dat gericht is om de verteerbaarheid van het product of andere eigenschappen te verbeteren. Denk b.v. aan de kleur, oplosbaarheid in water, textuur, enz.

Overigens, als er een kans zou zijn van een kruisbesmetting met tarwe, dan zou de fabrikant zeer waarschijnlijk kiezen om op de verpakking een vorm van disclaimer te plaatsen, iets in de trant van "Kan sporen bevatten van..." of "Geproduceerd in een bedrijf waar ook tarwe wordt verwerkt".

Normaal gesproken hoef je je geen zorgen te maken. Pure tapiocazetmeel bevat alleen gemalen cassavewortel, en dat is tarwe-vrij.