Wie weet welke citrusvrucht dit is?

Ik dronk het sap in Israël in een hotel. De Spaanse dame noemde het 'taranja', maar als ik daar op zoek vind ik niks. 'Naranja' is het Spaanse woord voor sinaasappel. Het sap is zuur en smaakt als heel zuur mandarijnensap. De vrucht is zo groot als een flinke sinaasappel en limoengroen. De schil is heel dik. Hieronder zie je een foto van een schijfje die ik in mijn cola kreeg. Je ziet hoe dik de schil is.

Toegevoegd na 15 uur:
Nieuwe foto. De Hebreeuwse tekst op de stickers zegt trouwens: Perry Light, dat is het merk...

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
2.3K

Antwoorden (4)

Mogelijk is dat een Griollo, want is een groene sinaasappel.

Toegevoegd na 16 uur:
Na plaatsing van de andere afbeelding kom ik op het idee dat het wellicht een verbeterde Ugli is. Een kruising tussen een grapefruit en een mandarijn, met een bobbelige schil.
Amadea
10 jaar geleden
HeerVoldemort
10 jaar geleden
Die naam Griollo lijkt wel verzonnen, komt niets naar boven in Google, en als je op afbeeldingen zoekt krijg je pijpen :-S
Waarschijnlijk een pompelmoes/pomelo. De kleur en dikke schil zijn karakteristiek, eveneens als de zurige smaak.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Amadea
10 jaar geleden
Nee hoor. Een pomelo is geel, heeft de grootte van een honingmeloen, en hij smaakt als een zoete grapefruit.
Het is toch een pomolo of in ieder geval familie.
Is het mogelijk dat je die spaanse dame verkeerd hebt verstaan?

Ik heb hier namelijk een link van een vrucht, die er verdacht veel op lijkt, en die heet:
Toronja.

http://es.123rf.com/photo_6270289_un-pomelo-o-toronja-chino.html
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het is zeker geen grapefruit/pomelo/pompelmoes. Die zijn ook bitter, deze vrucht leek op een zure mandarijn. En de schil was groen.
HeerVoldemort
10 jaar geleden
Cinese grapefruit:
http://www.wisegeek.com/what-is-a-chinese-grapefruit.htm# The flesh of the fruit is somewhat sweeter than a grapefruit, with a tangy undertaste in some varieties En op de foto zie je duidelijk een groene schil. Ik zeg niet dat je het fout hebt hoor, misschien had die vrouw het wel fout. Het is alleen door die naam, Taranja waarop niets te vinden is, en op de naam toronja wel.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Nieuwe foto: http://i235.photobucket.com/albums/ee236/hellomrzebra/image_zps8d3a12be.jpg De tekst op de stickers zegt trouwens: Perry Light, de merknaam
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik twijfel nu wel trouwens of beide foto's bovenaan van dezelfde vrucht zijn. De chinese grapefruit lijkt meer op de eerste foto. Maar worden die niet alleen in Azië gegeten?
HeerVoldemort
10 jaar geleden
Volgens deze link niet: http://www.degezondeapotheker.nl/vensterpags/vepomelo.html
Amadea
10 jaar geleden
Maar een pomelo is toch echt drie tot vier keer zo groot als een sinaasappel, dus dat klopt niet met de vraag.
HeerVoldemort
10 jaar geleden
Hoeft niet, er werd op een site gezegd, tussen de 10 en 17 cm doorsnede.
De Spaanse vrouw kende haar eigen taal niet, of je hebt haar niet goed verstaan, want het correcte woord in het Spaans voor dat vrucht is "toronja" (zelf ben ik Spaans)
"Toronja" is trouwens een ander woord voor "pomelo" (in het Spaans spreek je "pomelo" uit met de klemtoon op de e), en dat is in goed Nederlands een pompelmoes.

Een pompelmoes (Citrus maxima, de latijnse naam zegt al hoe groot het kan worden) is beslist géén grapefruit... maar bijna. De grapefruit is in feite een kruising tussen de pompelmoes en de zoete sinaasappel. De grapefruit is waarschijnlijk spontaan ontstaan in het Caribisch gebied, waar zowel de pompelmoes als de sinaasappelboom wild groeien, en is sinds zijn ontdekking (pas in de 18de eeuw!) zo succesvol geworden, dat de pompelmoes een beetje in vergetelheid is geraakt, en niet meer overal te vinden is.

De pompelmoes kenmerkt zich inderdaad door de zeer dikke schil. Net zoals een grapefruit is ook bitterzuur, maar minder zoet, en heeft minder sap.
Zeer geschikt voor decoratie of in salades, by the way.

Toegevoegd na 6 minuten:
Vanwege een reactie van Amadea op een ander antwoord, even een aanvulling: de pompelmoes kan geel zijn, maar in de regel wordt de pompelmoes geplukt vóórdat het vrucht zich volledig heeft ontwikkeld. want dan wordt het veel groter dan op je foto. Het jonge vrucht is groen en minder droog.

Toegevoegd na 8 minuten:
In het Engels heet dat een 'pomelo' en ook in het Nederlands wordt het vaak zo aangeduid, maar de echte naam is dus "pompelmoes"