Ik slik diclofenac, wat kan ik het beste eten tegen buikpijn?

Vanwege een operatie slik ik diclofenac. Ik probeer het wat af te bouwen, maar de operatie is nog maar een paar dagen geleden. Door de diclofenac heb ik een klein beetje buikpijn. Dit is een bekende bijwerking. Ik kan bij de apotheek maagtabletten halen, maar ik probeer het liever zonder medicijnen op te lossen. Welke voedingsmiddelen zijn goed voor mijn maag en darmen,en wat kan ik beter laten staan?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
9.8K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ja. De buikpijn is ook niet heel erg, maar de verwachting is dat ik nog wel even moet slikken, dus ik wil graag mijn voedingspatroon/dieet er op aanpassen, zodat ik de minste last krijg/houd zonder maagtabletten.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
En waarom zou je geen maagbeschermer halen? Je hebt er al last van terwijl zoveel mensen maagbeschermers slikken omdat ze er misschien last van zouden kunnen krijgen?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Allereerst omdat ze niet vergoed worden, daarnaast denk ik dat, als het op te lossen is met gewone voeding, dat beter is.
Het is niet zo dat ik de maagbeschermers niet wil nemen, maar dat ik zoek naar een alternatief.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik heb het recept gekregen met de diclofenac. De apotheker gaf aan dat ik moest betalen voor de maagbeschermer. Dat wilde ik gaan doen toen ze zei dat ik nog jong was, ik verder geen medicijnen slik en ik goed gezond ben. Ze gaf aan dat ik het altijd nog kon komen halen als ik het nodig dacht te hebben, maar dat ze het nu onnodig vond.

Het beste antwoord

Wat bij mij 3 jaar geleden een positieve invloed had was een lekkere kippensoep, ja ik weet het, het klinkt afgezaagd maar toch heeft dat mij door de ergste periode heen geholpen.
Gewoon een kip met een heleboel groenten in een pot gegooid, het geheel een uurtje of twee laten koken tot de kip van de beentjes viel, kip uithalen soep mixen en dan door een puntzeef duwen, de kip ontveld en ontbeend in stukjes terug toe voegen en dan een toastje zonder smeersel erbij.
Lekker, voedzaam en licht verteerbaar, meer moet da ni zijn. ;-)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het klinkt in ieder geval goed!

Andere antwoorden (2)

Behalve het gewenste effect kan diclofenac bijwerkingen geven. Veel mensen krijgen last van een geïrriteerde maag. Deze bijwerking kunt u proberen te voorkomen door diclofenac met wat voedsel en een glas water of melk in te nemen.

Toegevoegd na 1 uur:
Licht verteerbare voeding:
Onder licht verteerbare voeding verstaat men: een vetarme voeding, niet pikant gekruid met zachte voedingsvezel (dwz bij voorkeur bereide groenten (rauwkost beperken), fruit schillen, steenfruit vermijden, ...)

Volgende tips raadt men aan:

eet op regelmatige tijden
eet rustig: neem voldoende tijd voor de maaltijd
eet niet te veel ineens, neem frequent kleine porties
kauw goed, drink niet tijdens de maaltijden
neem geen overvloedig dierlijk vet
neem geen bruisende dranken
te koude of te warme voeding
fremar
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ja, dat weet ik. Hoewel melk me verbaast. Maar wat kan ik eten dat zorgt voor een rustige maag?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dank je
Heeft u dit medicijn echt nodig? Want het behoord tot de groep NSAID'S en die kan je beter niet te lang slikken, je kan er blijvende schade van krijgen aan de maag of zelfs een maagbloeding. Ook is het verstandig om als u het echt nodig heeft een maagbeschermer te slikken, Nexium is daarvoor een goed middel (op dokters recept verkrijgbaar) generieke naam is Esomeprezol. Heeft u het niet echt nodig gebruik dan Paracetamol.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Precies, vanwege het geld geen maagbeschermer nemen is gewoon niet slim.... Dat is penny wise, pound foolish of zoiets.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik heb het medicijn echt nodig, hoewel ik het (het is nu dag 5 na de operatie) al 2 dagen minder gebruik.
De apotheker raadde me aan om de maagbeschermers niet mee te nemen. Iets met 'je bent jong en gezond, het zal wel loslopen, en het kost je geld.'
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik heb u een antwoord gegeven onder gast161263 maar heb inmiddels een account. Ik vindt het antwoord wat u van uw apotheker hebt gekregen hoogst ongepast, is hij tegenwoordig arts? Ik ben het ook niet maar weet dit omdat mijn man vorig jaar ook een zware operatie heeft ondergaan en toen het advies kreeg om alleenmaar paracetamol te gebruiken en daarbij kreeg hij de Esomeprezol van de arts in het ziekenhuis voorgeschreven en hij moet het blijven gebruiken. Dus als ik u was zou ik het toch eens aan uw (huis)arts vragen want dit is de generieke versie van Nexium dus dit wordt volledig vergoed door uw zorgverzekeraar. Ik weet natuurlijk niet wat u heeft en dat gaat mij ook niets aan maar laat u niet zomaar afschepen hoor. U heeft ook rechten.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Een maagbeschermer is aan te raden!!
Deze geeft geen schade, en helpt bij maagpijn.
Suc6