Wat is de rode vloeistof die uit een kort gebakken biefstuk komt?

Ik ken mensen die dan zeggen: "Jakkes.. dat is bloed!"
Maar is dat wel echt bloed?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
17.3K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hoezo jakkes? Weten die mensen niet dat een biefstuk een stuk beest is?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Precies! Ik vind het aanstellerij, dat mauwen over "bloed".. Veel mensen denken er liever niet over na, dat ze een voorheen levend wezen opeten..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik vind het idee van vlees ook viezer dan het idee van bloed eigenlijk. Als ik me snijd en het bloedt een beetje, zou ik het er best vanaf likken als ik geen doekje of papiertje heb om mijn hand schoon te maken; maar als ik een klein stukje vinger eraf zou snijden, zou ik het nooit opeten, hoe klein ook.

Het beste antwoord

Het rode sap in een kort gebraden biefstukje is geen bloed, maar het zogeheten myoglobine. Dit helderrode proteïnevocht dient voor de tijdelijke opslag van zuurstof, die via het bloed naar de spieren wordt gevoerd. Bij de dood van het dier vervliegt de zuurstof en krijgt het myoglobine een paarse kleur. Als het gebraden vlees vervolgens op een bord wordt aangesneden, komt er weer zuurstof bij en kleurt het sap weer rood. Wordt het vlees echter lang gebraden bij een temperatuur van hoger dan 60 graden Celsius, dan verliest het myoglobine zijn zuurstofbindend vermogen en wordt het sap lichtbruin tot grijs van kleur. Varkensvlees bevat minder myoglobine dan rundvlees en is dan ook minder rood. In de spieren van vogels of vissen zit nog weer minder myoglobine, vandaar dat dit vlees bijna wit is. Met bloed heeft dit alles niets te maken: na de slacht blijft daar geen grammetje van achter in het vlees.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Nee, dat is vocht en myoglobine, een zuurstofoverbrenger in je spieren, zoals er hemoglobine in je rode bloedcellen zit.

Toegevoegd na 1 minuut:
En dat myoglobine is dan dus rood.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat is vocht vermengd met rode bloedcellen waarvan de stof hemoglobine voor de kleur zorgt
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Cryofiel
13 jaar geleden
Hemoglobine die wordt blootgesteld aan lucht, wordt bruin. Net als bloed dat stolt. Hemoglobine bevat ijzer. Bij blootstelling aan lucht (zuurstof) gaat dat ijzer roesten. Roest is bruin, vandaar.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De verdunning voorkomt dat laat je het lang genoeg liggen dan wordt het vanzelf bruin.