Gezond eten is gevarieerd eten.
Gezond eten is onder andere 2 ons groente en 2 stuks fruit per dag.
Ruimschoots brood en aardappelen.
Wees matig met vet.
Drink alcohol met mate.
etc.etc
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zie de richtlijnen van het voedingscentrum: matig eten met elke dag producten uit de schijf van 5.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
goeie vraag! Zogenaamd is groente gezond, maar al dat groene voedsel is wel bespoten, dus helemaal niet zo gezond.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Daarom moet je ook je groente heel goed wassen!
Gezond eten is het eten eten wat jij op dat moment nodig heeft.

Over het algemeen dus voedsel waar je lichaam op dat moment veel energie uit kan halen. Zoals groentes, vlees, e.d.
Als je wilt kan je dus een stapje verder gaan. En voor het avond eten aanvoelen waar je behoefte aan hebt. Dus als je bijvoorbeeld trek hebt in bloemkool, dan zul je een bloemkool moeten klaarmaken.

Hierbij verdient een biologische de voorkeur. Ook verdient het de voorkeur om te kiezen uit locale producten en seizoengroenten. Dat groenten 1000-en kilometers moeten vliegen om bij ons op het bord te komen, doet de groenten en ons ook geen goed.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Eigenlijk heel makkelijk, volg "de schijf van vijf" en dan eet je iedergeval verantwoord.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Gezond eten betekent met gezond verstand bewuste keuzes maken. Gebruik daarbij de 5 regels van de Schijf van Vijf
1.Eet gevarieerd.
2.Eet niet te veel en beweeg.
3.Gebruik minder verzadigd vet.
4.Eet volop groente, fruit en brood
5.Ga veilig met voedsel om.

Voor meer informatie: zie bron.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De voedselschijf volgen en alles waar te voor staat achterwege laten, b.v. te vet, te zoet of te veel.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Eet gevarieerd en eet minstens 300 gram groenten en 200 gram fruit per dag.
Vermijd producten die veel vet en suiker bevatten. Beperk de slechte verzadigde vetten in je voeding en vervang ze door de goede enkelvoudig en meervoudig onverzadigde vetten.
Eet minstens 2 keer vis per week, waarvan een keer vette vis.
Probeer minder zout te eten. Voeg minder zout toe aan de maaltijden en vermijd kant-en-klare producten die veel zout bevatten.
Vervang volvette zuivelproducten door magere of halvolle zuivelproducten.
Neem ruime porties brood, aardappelen, rijst of pasta. Kies zoveel mogelijk voor de volkoren varianten.
Drink alcohol met mate.
Met deze richtlijnen wordt gezond eten niet alleen gemakkelijk, maar ook lekker. Gezond eten zorgt dat je je goed voelt! Ook je hart zal er wel bij varen: je cholesterolgehalte daalt, je bloeddruk blijft onder controle en het helpt je ook om een gezond gewicht te bereiken of te behouden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er bestaat eigenlijk al heel lang de discussie wat nu wel of niet gezond is. Als ik het over gezonde voeding heb, heb ik het over voeding dat je kunt eten, waar voedingsstoffen inzitten en waar niet of nauwelijks loze calorieën in zitten.

Gezonde voeding moet naar mijn idee aan een aantal aspecten voldoen;
- Elke hoofdmaaltijd moet 3 van de 5 vakken van de eerder genoemde schijf van vijf bevatten
- Voedingsmiddelen moeten wat toevoegen aan voedingsstoffen bij de inname.
- Het voedingspatroon over de gehele dag moet in balans zijn; dit houd in:
- Voldoende energie (niet te weinig, niet te veel)
- Energieverdeling als volgt: (40% koolhydraten, 15-30% vetten (waarvan maximaal 10% verzadigd vet) en 30% eiwitten
- Alcohol hoort niet thuis in een gezond dagmenu
- Alle voedingsstoffen die we nodig zijn (vitaminen en mineralen) uit voedingsmiddelen zelf halen, geen pilletjes
- Voldoende variatie en niet altijd sla of bladgroenten eten (i.v.m. nitraat/nitriet)

Ook werd door iemand gezegt over giftstoffen; deze kun je er af wassen. Daarnaast is de hoeveelheid gifstoffen minimaal dat je er niet ziek van word. Immers zijn we in Nederland en is de controle op voedingsmiddelen erg streng.

Tenslotte, sommige mensen zullen zeggen dat je biologisch moet eten om gezonder te eten. Hier ben ik het niet mee eens; immers zegt biologische teelt niets over de gehalte voedingsstoffen in voedingsmiddelen, maar iets over de manier van kweken en oogsten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zoek op internet zo veel mogelijk op over gezond eten. Je kennis vergroten scheelt al enorm. Punten tellen per dag of calorieën of zo, een koolhydratendieet, het heeft geen enkele zin. Pas als je weet wat je eet, gaat het werken. Zo weet ik nu dat bv. een saucijzenbroodje een caloriebom is vol met slechte vetten: die laat ik dus nu liggen, en ik ben er niet rouwig om. Daaruit heb ik weer geleerd dat bladerdeeg ontzettend slecht is - ook daarvan eet ik zo min mogelijk. Zo langzamerhand sprokkel je de kennis bij elkaar die je nodig hebt en kun je je eigen plan trekken voor wat betreft 'gezond eten'.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is niet gezond eten. Het is gezond leven.
Als je de hele dag achter de PC zit heb je ander voedsel nodig dan als je magazijnbediende bent.

Probeer iig (zoals al eerder gezegd) 2 ons groente en 2 stuks fruit te eten, geen twee druiven, daar moet je iets meer van nemen.

Er is maar één ding bekend over eten en dat is 'eet gevarieerd'. Vet eten is niet slecht. TEveel vet eten is slecht. Niets is slecht voor je, zolang je er maar niet te veel van eet.

Probeer ook van alle vitamines de ADH (Aanbevolen Dagelijkse Hoeveelheid) te behalen.

Dingen met het 'ik kies bewust' logo zijn niet per definitie gezonder. Ik heb ooit een keer in Volkskrant Magazine gelezen dat het juist meer een verkopersplaatje is.

Verder kun je proberen rustig te eten, maar ook niet te kleine hapjes.

Als je al deze dingen combineert kun je een heel gezonde levenstijl hebben.