Geregeld duiken in alternatieve kringen alarmerende berichten op dat koken in de magnetron (microgolfoven) ongezond zou zijn. Door verhitting in de magnetron zouden sommige voedingsbestanddelen worden vernietigd (zoals vitaminen van het B-complex, Vitamine C en vitamine E) of zouden hun eigenschappen veranderen waardoor hun voedingswaarde afneemt en ze zelfs gevaarlijk kunnen worden. Er zouden ook allerlei verbindingen ontstaan die mogelijk kankerverwekkend zijn, die het immuunsysteem ontregelen, enz. Voor die beweringen bestaan evenwel geen ernstige wetenschappelijke bewijzen, wel integendeel.

• Er is veel onderzoek gedaan naar de effecten van voedselbereiding in de magnetron op de hoeveelheid vocht, eiwit, koolhydraten, vetten, mineralen, vitaminen, en antioxidanten. Over het algemeen werden bij deze onderzoeken, behalve een hoger vochtverlies, geen belangrijke verschillen gevonden tussen magnetron gebruik en de conventionele methoden. De voedingswaarde van voedsel bereid in de magnetron is vergelijkbaar met die van conventioneel bereid voedsel. Verschillen in afbraak van eiwitten, vetten of koolhydraten, verlies van vitaminen, mineralen en anti-oxidanten tussen de verschillende methoden houden vooral verband met de temperatuur, kooktijd en de hoeveelheid water die wordt gebruikt. Recent onderzoek toont aan dat voedsel bereiden in de magnetron het verlies aan voedingswaarde zelfs beperkt vanwege de korte kooktijd, de lagere temperatuur (max. 100°C) en gebruik van weinig water. Voor koolsoorten geldt zelfs dat deze bereidingsmethode de kankerwerende stoffen in de kool minder beschadigd dan conventionele bereidingsmethoden.

Toegevoegd na 1 minuut:
op de onderstaande link gaat het verhaal nog verder
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
een top antwoord en ben er dan ook erg blij mee bedankt...

Andere antwoorden (6)

Als je het deurtje maar goed sluit!
Nee,serieus,ze blijven daar idd wel in zitten. Als dat niet zo zou zijn,was er wel van alle kanten voor gewaarschuwd.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In de magnetron wordt het eten verwarmd. Veel vitaminen vallen uit elkaar boven een bepaalde temperatuur.

Daardoor verliest het eten vitaminen.

Dat heeft echter niets met de magnetron te maken. Het verlies aan vitaminen komt puur doordat het eten warm wordt. Als je je eten zou verwarmen op een gewoon fornuis, zou precies hetzelfde gebeuren.

In feite verlies je zelfs wat minder vitaminen als je je eten in de magnetron verwarmt dan wanneer je je eten op het fornuis verwarmt. In de magnetron wordt het eten namelijk sneller warm. dan op het fornuis. Het eten heeft dus gedurende kortere tijd een "vitaminevernietigende" temperatuur. Daardoor zullen uiteindelijk meer vitaminen overleven.
Cryofiel
14 jaar geleden
In tegenstelling tot de gebruikelijke verhitting van voedsel op vuur, waarbij de warmte van buiten naar binnen wordt geleid, gebeurt de verhitting van voedsel bij de magnetron van binnen uit. Wanneer het voedsel dat met de magnetron is verhit, microscopisch wordt bekeken, wordt een ravage waargenomen alsof er een ontploffing heeft plaatsgevonden. Cellen zijn sterk gezwollen of uit elkaar gescheurd. Dit in tegenstelling tot voedselbereiding op de ouderwetse manier via geleidelijke verhitting. Daarbij zijn de cellen meestal nog intact. Wanneer melk in een magnetron wordt verhit, blijkt de zuurgraad te zijn veranderd, in de vetten worden meer transvetzuren gevormd, vitaminen gaan verloren, er ontstaat veel meer neerslag dan bij normaal koken enz. Wanneer een ei in de magnetron wordt verwarmd, dan scheurt het uit elkaar, het ontploft soms zelfs. Bij normaal koken gebeurt dit nauwelijks. Conclusie: gebruik geen magnetron.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Cryofiel
14 jaar geleden
Eh, Edje40, hier hebben we het onlangs nog over gehad, toch? Zie
http://www.goeievraag.nl/vraag/.44040#262857 . Die ravage die je noemt, vindt inderdaad plaats. Gelukkig maar. In gewone taal noemen we dat: het voedsel is gaar. Het is de reden dat gaar voedsel zacht wordt: de celwanden zijn geëxplodeerd. Dat is nodig om de voedingsstoffen uit de cellen vrij te laten komen, zodat wij ze kunnen opnemen. Wij zijn slecht in staat om zelf de celwanden kapot te maken, vandaar dat we ons voedsel koken. De inhoud van de cel gaat dan koken, met als gevolg dat de cel explodeert. Dit gebeurt bij koken op een fornuis net zo goed als bij koken in de magnetron. Cellen die intact zijn, zoals je schrijft, zijn nog niet eetbaar, want ze zijn nog niet gaar. Dit is dus een drogredenatie. Bangmakerij voor apparaten die niet iedereen goed begrijpt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
O nee he, beginnen we weer? :)
Cryofiel
14 jaar geleden
Volgens mij ben jij begonnen... ;-) Maar goed, ik heb een verwijzing gemaakt naar de eerdere discussie. Dan kunnen onze lezertjes die zelf nalezen, en hoeven wij die discussie niet nogmaals in te typen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Top!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Cryofiel heeft wel gelijk. Als ik worteltjes kook, worden ze zacht(er). En zachter worden ze doordat de warmte de cellen stukmaakt. Dat is helemaal de bedoeling, en het gebeurt in zowel magnetron als in de pan. Als ik eten wil met intacte cellen, moet ik aan de rauwkost.
Het korte antwoord: bij verhitting raak je altijd vitamines kwijt. Maar in de magnetron raak je minder vitamines kwijt dan bij koken op het fornuis.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ja,de vitamines blijven in het eten zitten als je het in de magnetron bereid,in de magnetron gaat het heel snel en hoe sneller je voedsel bereid ,des te meer vitamines blijven er in
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, niet alles. Want als je iets warm maakt verlies je altijd wel iets.