ik oogst stokslabonen 'mechelse trots', al dente koken blijkt niet lekker, heeft iemand ervaring met het koken van deze bonen?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
3K

Antwoorden (2)

stokslabonen kun je op precies dezelfde wijze als sperziebonen schoonmaken
en eventueel de draden er afhalen weet niet of mechelse trots draden heeft
Kook de schoongemaakte bonen in ruim water zonder zout
De bonen moeten nog licht beetgaar zijn na het koken. door er met een vork in te prikken weet je of ze gaar of beetgaar zijn
De meest gebruikelijke kooktijd is 25-30 minuten, maar er zijn ook stokslabonen die je een uur moet koken.
je kan er ook spek bij doen en samen koken
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Wat je zeker moet doen is een flinke tak bonenkruid bij je boontjes doen, en niet alleen je slabonen maar bij alle bonen.
Ik heb de variëteit Neckar koningin en die vindt ik het lekkerst als ze gestoofd zijn.
Recept:
Sueer een flinke ui, voeg 1 kilo (mag iets meer zijn) bonen aan toe die in stukken van circa 6 cm gebroken (of gesneden) zijn. Kruiden met peper, zout, een snuifje cayennepeper, een weinig muskaatnoot, een takje tijm, een klein laurierblad, als je er hebt een stengel lavas (is ook makkelijk zelf te kweken), enkele takjes bonenkruid (kan je ook zelf kweken) en een scheutje azijn (naar smaak), water toevoegen tot ongeveer halverwege, deksel op de pot en laten stoven tot de gewenste gaarheid is bereikt.
Met een lekker stukje varkensgebraad en kookaardappeltjes, njam njam lekker.
Boontjes op deze wijze klaargemaakt zijn bij ons een favoriet.