hoe krijg je kurkema en tomatenpureevlekken uit een heel mooi tafellaken?

Beste mensen,

Ik heb een prachtig zuiver linnen tafelkleed gezien, maar wel duur.

Ik houd ervan de tafel heel mooi te dekken als ik een etentje organiseer.

Tot nu toe heb ik van de wibra een gebroken wil tafelkleed. Maar ik merk als er een vlek in komt van tomatenpuree of kurkema, dan blijf je die vlek zien.Ook al doe ik het tafelkleed direct nadat er gegeten is in de kookwas.

Volgens mij kan dan niet met linnen. Ik vraag me af hoe anderen dat hebben, die ook zo'n duur linnen tafelkleed hebben.

Met een vlek is de mooiheid eraf. Ik weet wel dat je linnen kunt stijven, maar of dat de vlek eruit gaat weet ik dus niet.

Dit linnen tafelkleed is natuurlijk zoveel mooier dan van de wibra, maar ik vraag me af of ik m kopen kan. Met een vlek, die er niet meer uitgaat is ie niet mooi meer. Hoe ga je met zo'n tafelkleed om?

vr gr Gonna

10 jaar geleden
3.9K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik ben ook zo'n perfectionist voor wat zuivere tafelkleedjes betreft. Ossegalzeep kan helpen, maar de vlekkenverwijderaar Vanish kan ook wonderen doen: vlek indeppen met het product, enkele minuutjes laten intrekken en onmiddellijk in de was doen op 40°. Succes.
gonna
10 jaar geleden
Hallo Nicole, Onmiddellijk is een beetje lastig als het hele servies er nog opstaat en de gasten nog aan het eten zijn. Maar bedankt voor je advies.

Het beste antwoord

De vlekken eruit krijgen kan inderdaad een moeilijke opgave zijn.
Wat ik gebruik is een portie BLAN bij de kookwas na een nachtje weken in bio-tex.
Over het stijven van je tafellinnen wil ik even het volgende kwijt:
Het stijven helpt om vlekken uit je tafellinnen te krijgen maar dit moet je dan wel doen vanaf de eerste keer dat je het gebruikt. Het stijfsel werkt namelijk als buffer, het gaat de vlek opnemen voor het linnen dat doet en zal er voor zorgen dat de vlek makkelijker uit te wassen is.
Ook in vele restaurants wordt om deze reden het linnen gesteven.

Toegevoegd na 16 uur:
Eve iets rechtzetten BLAN moet zijn BLANC Nuclear.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Wel heb je tezamen met het ophangen van de was meteen ook een work-out, er zijn mensen die daar geld voor geven :-)
Maar inderdaad de tafellakens zijn meestal van katoen omdat dat inderdaad makkelijker in onderhoud en stukken goedkoper is.
Maar het trucje van het stijven blijft, als je je tafellinnen stijft en er komen vlekken op gaan ze er stukken makkelijker uit daar het zetmeel van het stijfsel de vlek eerst gaat opnemen.
gonna
10 jaar geleden
Hallo Diver, Wat is dat blanc nuclear en waar kun je dat kopen in Nederland? vr gr Gonna
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dat Blanc Nuclear is een poeder dat je in het bakje van de hoofdwas moet toevoegen.
Ik weet niet waar je het product in kwestie in Nederland kan kopen maar ik hier in België haal ik het bij Colruyt omdat het daar het goedkoopste is. Maar in andere grootwarenhuizen zoals Carrefour en Delhaize heb ik het ook al gezien. Dus ik veronderstel dat je in je lokale warenhuis eens moet kijken bij de wasproducten. Heel waarschijnlijk ergens bij de afdeling toevoegproducten zoals vanish en dat soort dingen.
koppeling naar een fotootje van het spul:
http://t3.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcTHNZywjGLzcW-NEXKRB3N5Vq9hbkbvucb2Qmz3hVIo2Lesq6mynQ

Andere antwoorden (2)

De enige manier is in de Biotex zetten, in lauw water. Een kennis van mij gebruikt altijd gewoon afwasmiddel op de plekken en dan gewoon in de was, op 40 graden.. Maar in de kookwas beslist niet want dan branden de vlekken in en ben je veel verder van huis. Linnen kan veel hebben. Tomatenvlekken gaan er redelijk makkelijk uit maar kurkuma is hardnekkig. Na de was, zo nodig nat ophangen in de zon of als je dat hebt, plat en nat op het grasveld leggen en duimen. Soms heb je diverse wassen nodig om het weer goed te krijgen.
Stijven kan je trouwens elke textielsoort. Maar linnen hoef je niet te stijven: insproeien ( invochten dus) met water en heet strijken en het is prachtig stevig.
Het beste is een tafelkleed vaak te gebruiken, van in de kast liggen wordt het niet mooier.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
De curry of geelwortel vlek zo snel mogelijk insmeren met ossegalzeep. Dan lijkt het erger te worden, want de vlek wordt rood ipv geel. Dan weken in vlekkenmiddel en/ of insmeren met papje van vlekkentovenaar voor koffie/thee/fruitvlekken. Vervolgens wassen op 60 graden en het kleed buiten in de zon laten drogen.
Laatste redmiddel voor restant vlek op een zuiver wit kleed is met sterk verdund bleekwater de vlek deppen, spoelen en weer in de zon drogen.