Hoelang zelf gemaakt patat afbakken?

Patat voorbakken op 140 graden, afbakken op 180 graden.
Naar mijn idee zou ik voor de knapperigheid langer in 180 graden moeten bakken maar wordt dan te bruin. Idee om op 170 graden te doen en dan langer bakken. En voorkom je dan sowieso dat het te bruin wordt? Of mag juist zelfgemaakte patat wat bruiner zijn?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.6K

Antwoorden (2)

Dat de frietjes te bruin worde kan ook aan de aardappel liggen

Als ik zelf frietjes maak bak ik ze in de elektrische frituurpan , en ieder keer als het lampje aan is haal ik ze even omhoog totdat het lampje weer uit is .
Duurt ietsjes langer dan , maar ze bakken dan wel lekker krokant en ze worden dan ook mooi van kleur
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Je moet de frietjes pocheren op 155 graden C en afbakken op 190 graden C.
Dat je frietjes bruin worden is te verwachten. Het is wel zo dat hoe bruin je frietjes worden afhangt van verschillende factoren.
Ten eerst de aardappel, bij nieuwe aardappeltjes zal je zien dat deze niet echt bruin worden. Bij oudere aardappels zal je zien dat deze juist heel makkelijk bruin worden. Ook de soort is van belang, sommige aardappelsoorten hebben meer zetmeel in zich dan andere en ook het suikergehalte van de aardappel speelt een rol.
Ook de staat van je frituurvet/olie is van invloed op de kleur van je frietjes.
Ook hier geldt hoe ouder het vet hoe bruiner de frietjes. Dit komt doordat er in vet dat al enkele malen is gebruikt allerhande onreinheden rondzweven. Deze onreinheden zijn in hoofdzaak zetmeeldeeltjes. Deze gaan zich hechten aan de vers ingebrachte frietjes en alzo ervoor zorgen dat je frietjes sneller gaan bruinen.
Daarom geldt de regel dat je je vet/olie na 15 maal ververst. Deze regel geldt bij normaal huishoudelijk gebruik.
Als je veel aardappelkroketjes bakt zal dit echter al na 10 maal zijn.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ivana
10 jaar geleden
Helemaal duidelijk +
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
graag gedaan ;-)