Wat is nou echt typisch zomer eten in Nederland?

We kennen allemaal de stamppotten en de erwtensoep voor de winter maar wat is nou typisch Hollandse zomerpot?

Toegevoegd na 10 minuten:
Ik bedoel dus echt ouderwetse Hollandse pot zoals we 's winters de stamppotten hebben.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
14.6K

Het beste antwoord

Spinazie, met gekookte aardappels en varkensrollade.
Bloemkool, met saucijsjes en gekookte aardappels.
Rode kool met appelmoes ,rolpens en gekookte aardappels.
Biefstuk met gebakken aardappels en doperwten.
Gebakken schol, met sla en gebakken aardappels.
Gekookte kabeljauw in mosterdsaus met verse worteltjes en aard.puree.
Stamppot van postelijn met braadworst.

Dit zijn specifiek oud Hollandse gerechten, die 60 jaar geleden ook al op tafel kwamen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (18)

salades, ijs,koude pasta's,

Toegevoegd na 47 seconden:
fruit

Toegevoegd na 1 minuut:
koude warps (met zalm of kip)

Toegevoegd na 1 minuut:
BBQ

Toegevoegd na 2 minuten:
sushi
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Pasta is nou niet echt typisch Hollands lijkt me...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
dit is je vraag :''Wat is nou echt typisch zomer eten IN Nederland?''
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
AAHHH de minkoning is weer actief!!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nou dat dacht ik dus ook typisch in nederland. die minnen slaan helemaal nergens op!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Daarom worden er ook toelichtingen bij vragen geschreven omdat een vraag soms niet helemaal de lading dekt. Daarin is het in mijn ogen wel helder wat ik weten wil. Overigens is de min niet van mij.
Mooie vraag in deze tijd +1. Ik zou zeggen een italiaanse reistschotele jaar.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Italiaanse schotel??? Hoe Hollands hahaha.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dus nog nooit gegeten, ander waren het tien plussjes geweest. Je weet niet wat lekker is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+ van mij
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zo lekker en eenvoudig de mooiste keuken, vandaag wel gemerkt dat ik een maatje heb (:
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een reistschotele??? Wat is dat? Is dat hetzelfde als een rijstschotel? Of leer ik vandaag wat nieuws?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Moet inderdaad rijstschotel zijn, vraag mij alleen af waar het recept is gebleven.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
de vraag ging over typisch hollands.. een italiaanse rijstschotel is (hoe lekker dan ook..) niet hollands.. geen - van mij maar ook geen + want het is geen juist antwoord.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
We zijn een multiculturele samenleving
gebakken aardappels, sla en vlees.

Toegevoegd na 3 minuten:
Zomers nooit zin om uitgebreid te koken, lekker makkelijk en snel met een frisse salade.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ow ja, dat herinner ik me van vroeger thuis, opgebakken aardappels met sla (aangemaakt met uitjes/peper/zout/azijn) en een bal gehakt. Yummy!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, maak ik ook vaak in de zomer, lekker hollands!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Jahoor, hier ook zo, vroeger kreeg ik gebakken aardappels met sla (en slasaus!) en een bal gehakt. +
Typisch hollandse zomerpot is b.v.

Sperzieboontjes met slavink en komkommer in zuur
Raapsteeltjes stamppot met klapstuk
Knolletjes
Asperges met botersaus, ham en ei
Verse doperwtjes met bospeen en kabeljauw
Capucijners met speklapje
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Rode bietjes, met gebakken uitjes en speklapjes.
Rode kool, al of niet met appeltjes, en gebakken bloedworst. Stoofpeertjes met gehaktbal.
Andijviestampot (rauwe andijvie gestampt met aardappels) met gehaktbal. Kropsla, aangemaakt zoals je wilt, met vis. Te voegen bij al gegeven antwoorden.
Bloemkool, slaboontjes, peultjes, snijboontjes, echte zomergroenten, die je zelf ook in de moestuin kunt kweken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat doet me aan iets denken, weet je wat ik nou echt mis.... postelein... al jaren niet gehad en ook in de supermarkt neit gezien.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Aha, die heeft postelein ;)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Echt? ga ik toch is kijken!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Yep, ligt in plastic bakken bij de venkel en spruiten :)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is ook heel makkelijk zelf te verbouwen, als je een stukje grond hebt, en groeit heel snel, dus je kunt er dan snel van eten.
Beste tijd om het te zaaien, is vroeg in het voorjaar, dus nu, of in het najaar, anders krijgen ze te veel warmte en zon en schieten in de bloemen.
Bloody Mary
Bordje met Gerookte Vis
Bruschetta met Tomaat en Mozarella
Champagnesorbet
Citroensorbet
Courgettesalade
Frisse Tomatensalade
Frisse Witte Koolsla
Fruitsalade
Garnalencocktail
Gazpacho (Koude Soep)
Gemarineerde Olijven (Marokkaans)
Gevulde Meloen
Griekse Salade
IJs met Frambozensaus
IJsthee (Ice Tea)
Indische Tomatensalade
Kerstomatensalade
Kirr
Komkommersalade
Koude Schotel met Gerookte Vis
Margarita
Meloen met Parmaham
Mozarella Olijvensalade
Paprika Appelsalade
Peterseliesalade
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bloody Mary ????????
Margarita ??????????
IJsthee (Ice Tea) ?????? eten?? makkelijk he? copy paste?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Sorry maar dit is Nederland. Ik geef je + en soms een - , maar dit antwoord moet je weghalen andrers roep ik op voor een -
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Haha, en dan nog van receptjes.BE ook!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+ er zit genoeg tussen voor de zomer.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
anyway is het wel smakelijk op een warme dag ;)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
josephina, wel smakelijk. maar géén antwoord op de vraag. dus de + is onterecht. Ik geef ook geen - maar het antwoord is toch fout..
Sla, gekookt ei, gebakken aardappels.
Typisch Hollands.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Precies, mjammie! +1
Rijstepap met bruine suiker en een klontje boter.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Op zijn tijd inderdaad lekker. Maar elke dag? En dan mag je de pap eraf halen van mij, alleen rijst. Kom je soms uit Brabant?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er is toch niet één gerecht dat mensen elke dag eten? Wij aten dit vroeger ook wel, en ik kom echt niet uit Brabant.
Uitsmijter ham kaas.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wij hebben vroeger altijd onze groenten zelf verbouwd.
We begonnen in de lente met ,spinazie,steeltjes,snijbiet radijsjes,tuinbonen,doperwten,boontjes ,peultjes,sla en andijvie.
Naar gelang het goed was werd er van gegeten,of de rest ging de diepvries in.
Je at typisch groenten die echt ook alleen in de zomer goed waren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In het algemeen: aardappelen, vlees en groenten, en dan niet gestampt.

De groenten zijn meestal gekookt, en worden voor het opdienen bestrooid met wat nootmuskaat. Denk aan sperzieboontjes of worteltjes en doperwtjes, dat werk.

Vooral als het erg warm is kan er ook sla zijn in plaats van gekookte groenten, niet alleen omdat dat lekker fris is, maar omdat het de huisvrouw ontlast, die in een hete keuken moet staan koken. Denk dat niet aan de zakjes gemengde sla van Appie, maar aan gewone bladsla of ijsbergsla, met geraspte komkommer, eventueel zilveruitjes, en 'slasaus' of een vinaigrette van 'slaolie', azijn en suiker.

De aardappelen zijn de ene dag gekookt, en de andere (op)gebakken. Aardappelpuree kan ook, maar wordt gezien als luxer. In het weekend zijn de aardappelen voor extra luxe soms bestrooid met gehakte peterselie.

Het vlees is meestal gebakken of gebraden, stoofvlees is meestal meer iets voor najaar en winter. Denk aan de gehaktbal, de blinde of slavink, het speklapje of, luxer voor in het weekend, het schouderkarbonaatje.

Het vet waar het vlees in heeft gebakken, kan gebruikt worden als basis voor een jus voor over de aardappelen. Soms wordt er ook gewoon wat bakvet over de aardappelen gegoten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
gewoon iets wat je zelf lekker vindt en makkelijk te maken en dan lekker buiten eten
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De vraag is niet 'wat zal ik in de zomer eens eten' maar 'wat is typisch Nederlands om 's zomers te eten'.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
jaaa
Komkommersalade
Sla
Koude bietjes
Koude stoofpeertjes
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Gestoofde ui in melk saus, gekookte aardappels en rolmops.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Typisch zomers eten is een koude schotel, of gebakken aardappeltjes met sla, tomaat, ui, en een gekookt ei met een stukje vlees, kip, of vis. En een bbq natuurlijk.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
sla en gefrituurde krieltjes met een grote kippenpoot.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
sla met komkommer