Bestaat de kans, dat er nu, na de kweekhamburger ook kweekpaling of een ander kweek vissoort zal worden ontwikkeld?

Als het mogelijk is, stamcellen uit koeien te halen, zou dat dan ook bij andere diersoorten kunnen?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.2K

Het beste antwoord

De wetenschap staat pas in de kinderschoenen als het gaat om kunstmatig eten kweken in een laboratorium. In principe zou het kunnen, bij alle diersoorten (uiteindelijk) alleen nu nog niet. En het zou natuurlijk een droom zijn: mega stallen verdwijnen.... massale visvangst houdt op en in plaats daarvan, massale productie van gekweekt voedsel in grote labs.

Echter zijn we nog lang niet zo ver. Stel de vraag over 50 jaar nog eens ;-) en dan zijn we al een stukkie verder denk ik. Dat is natuurlijk een grapje, maar is om aan te geven dat we nog niet zo ver zijn dat we alle diersoorten "even" gaan kweken, helaas.

"De eerste hamburger in een lab gekweekt is een ‘proof of concept‘: simpelweg een bewijs dat het kan. Het kan echter nog zeker tien tot twintig jaar duren voordat we deze hamburger in het supermarkt kunnen verwachten. Tegen die tijd moet het vlees dezelfde kwaliteit, smaak en prijs hebben als ‘gewoon’ vlees".

http://www.scientias.nl/zo-smaakt-s-werelds-eerste-in-het-lab-gekweekte-hamburger-livefeed/90615

Citaat uit bovenstaand artikel: "Kunnen we op basis van deze techniek ook pinguïn-burgers maken? In theorie wel, zo stelt Post. Het kan met vogels, zoogdieren en vissen".

http://www.radio1.nl/items/83572-kweekvlees-is-een-goed-alternatief-voor-echt-vlees

Ik hoop dat je iets aan het antwoord hebt. Eet smakelijk! :-)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Inkie schreef:
Echter zijn we nog lang niet zo ver. Stel de vraag over 50 jaar nog eens ;-) en dan zijn we al een stukkie verder denk ik. Dat is natuurlijk een grapje, maar is om aan te geven dat we nog niet zo ver zijn dat we alle diersoorten "even" gaan kweken, helaas. Misschien is de wetenschap dan ook zo ver,dat ze iemand die nu 78 jaar is, dan ook nog in leven kunnen houden.
Mocht dat zo zijn, en ik ben dan nog geheel corpus mentis, dan zal ik hem zeker stellen,maar wel met het risico, dat de vraag verwijderd wordt, omdat: reeds eerder gesteld!

Andere antwoorden (1)

In theorie zou een in-vitrovleesfabriek ongeveer op deze manier werken: eerst onttrekken technici embryonale of volwassen stamcellen uit een varken, koe, kip of een ander dier. Daarna kweken ze die cellen op in bioreactoren, op een plantaardige voedingsbodem. Vervolgens gaan de stamcellen maanden aan een stuk delen, waarna technici de cellen de opdracht geven om zich te transformeren in spiercellen (in de plaats van bijvoorbeeld been- of breincellen). In de eindfase zouden de spiercellen tot een grotere densiteit gebracht moeten worden, zoals bij een dier gebeurt dat zijn spieren traint door te bewegen.

Op dit moment zijn er nog in elke stadium van het proces grote problemen op te lossen. Eén moeilijkheid is stamcellijnen produceren die aan een stuk door groeien zonder ineens zelf te beslissen dat ze iets anders willen worden. Een andere uitdaging is voor de zekerheid te zorgen dat wanneer de stamcellen de instructie krijgen om spierweefsel te vormen, de overgrote meerderheid dat ook doet. “Als 10 cellen de opdracht krijgen, willen we graag dat er minstens 7 of 8 spiercellen worden, niet 3 of 4”, zegt Roelens. “Op dit moment halen we 50%.
fremar