wat kun je beter eten wanneer je aan de lijn bent: pasta, rijst of aardappels?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ritsuka
10 jaar geleden
Alles, want het levert energie voor te sporten.
Het gaat gewoon om kcal in versus kcal uit (simpel gezegd)
Dus zorg dat je redelijk gezond eet, dat je genoeg energie hebt voor je activiteiten en dat je al je voedingsstoffen binnenkrijgt.
En dan maakt het verder helemaal niks uit wat je eet.
Ik ben zelf een fan van witte rijst of pasta voor het sporten. Bereken hier wat je nodig hebt: http://www.health-calc.com/diet/energy-expenditure-advanced
het TDEE getal moet je naar kijken, word bepaald door je activiteiten. Als je gezond wilt afvallen, kun je het beste iets van 200-500 kcal onder dit getal gaan zitten.
En verder mag je alles eten wat je wilt!
Ik vul regelmatig aan met koekjes, als ik alle nuttige stoffen al binnen hebt, maar ik kom nog kcal tekort. Heerlijk :D
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Je moet er dan inderdaad bij sporten,maar we weten niet of VS dit doet want anders zou ik deze produkten die bomvol met koolhydraten zitten laten staan,hooguit 1 a 2 aardappelen.
Ritsuka
10 jaar geleden
maar meer bewegen op een dag is sowieso aan te raden, de meeste mensen doen dit te weinig, en dan zijn koolhydraten inderdaad niet zo goed.
Maar ik heb zelf bijvoorbeeld echt iets van 300 gram koolhydraten en 2300-2500 kcal nodig, anders val ik om. En op die dagen sport ik nog niet eens, maar ik ben wel redelijk actief.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dat is waar,ik ben dan ook benieuwd of vs voldoende beweging neemt.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik heb zelf een zittend beroep. Probeer de laatste tijd wel meer te gaan sporten of wandelen, maar dat valt nog niet altijd mee...
Wat zou dan volgens jullie een goede vervanger zijn voor de avondmaaltijd. ipv pasta, rijst of aardappels op de dagen dat ik weinig beweeg?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het beste is om elke 2 uur iets te eten zodat je geen hongergevoel krijgt.
Met iets te eten bedoel ik geen hele maaltijden,maar tussendoortjes zoals een mueslireep of een appel.
En daarbij gewoon ontbijten,lunchen en een normale portie avondeten en hierbij mag je best 2 aardappelen hebben.
Ritsuka
10 jaar geleden
ik zou gewoon wel pasta, rijst of aardappelen nemen hoor, maar dan gewoon in verhouding wat minder.
Helemaal zonder is ook niet echt handig, met alleen vlees en groente krijg je zo snel weer honger (heb ik tenminste)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik eet al niet zo gek veel. 's morgens 1 boterham, 's middags 2 en 's avonds 1 normaal bord warm eten. Tussendoor eet ik soms fruit of een koekje. Ik houd ook niet van snoep, meer van hartig.
Het probleem is vooral dat ik 's avonds nooit vroeg op bed lig en dan om half 11 ofzo honger krijg en een zak chips oid leeg eet...
Ik heb soms het idee dat ik al aankom als ik alleen maar naar eten kijk... echt frustrerend! Ik heb ook nog eens een trage spijsvertering.
Ik ben 22 en weeg 86 kilo. Ben al 10 kilo kwijt, maar sta nu al zo'n 3 maanden stil...
Ritsuka
10 jaar geleden
Je krijgt om half 11 in de avond honger en eet dan een hele zak chips leeg, dat is een teken dat je overdag te weinig eet, of voedingsstoffen tekort komt.
Dus je moet daar aan gaan werken, iets meer gaan eten, je lichaam geeft dit aan. Je eet 3 boterhammen en een warme maaltijden, en af en toe fruit of een koekje. Dat lijkt mij persoonlijk erg weinig.
Misschien eens proberen je ontbijt en lunch wat groter te maken, wat meer fruit en groente toevoegen is misschien ook wel handig. Je komt niet aan als je naar eten kijkt, je komt aan omdat je te weinig eet, en daardoor een eetbui krijgt. Of je eet onder je BMR, dan gaat je lichaam vet vasthouden.
Heb je al eens die calculator in mijn eerste reactie bekeken? En als je jouw eetschema in een calorieteller invult, kom je dan in de buurt van wat je nodig hebt? Wat doe je verder aan sport?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ja die heb ik bekeken. Wel handig op zich. Ik zou dan inderdaad wel wat meer mogen eten denk ik.
Het is ook weer niet zo dat ik elke avond een eetbui krijg of een hele zak chips leeg eet (ik heb geen eetstoornis ofzo), maar ik merk wel dat het lastig is om 's avonds laat niks meer te pakken omdat ik dan wel vaak honger heb. Overdag heb ik trouwens nooit echt honger verder.. Ik ga 1x per week naar de sportschool en dan volg ik of een groepsles of ik ga zelf fitnessen. Verder wandel ik veel met de hond en probeer ik sinds een paar weken ook 's avonds zelf een uurtje te lopen. Verder zit ik veel dus is ook wel nodig.
Ritsuka
10 jaar geleden
Even snel berekend, 3 boterhammen met beleg (heb gegokt dat je gewoon iets van ham er op doet) is ongeveer 400-500 kcal (afhankelijk van wat voor boter en beleg).
Een gemiddeld avondeten is iets van 600 kcal, dus dan zit je maar op circa 1200 kcal op een dag. Vind je het gek dat je dan zo'n honger hebt in de avond! Dat is echt veel te weinig. Ik heb persoonlijk al 1800 kcal nodig op een dag dat ik helemaal niks doe (mijn BMR), ik denk dat dat van jou ook wel daar in de buurt zal liggen. Daarom val je niet af, daarom kom je aan 'als je naar eten kijkt', je lichaam is in hongersnood en doet er alles aan om te overleven.
Ga meer eten schat, je lichaam geeft op allerlei manieren aan dat het die energie en voedingsstoffen nodig heeft.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Haha ja waarschijnlijk heb je gelijk.. :)
Bedankt voor je hulp!
Ritsuka
10 jaar geleden
Als je honger hebt, moet je meer eten, en waarom zou je in de avond geen eten meer pakken? Iets als yoghurt met wat erdoor is makkelijk te verteren en vult goed, dus kun je prima eten.
En anders zit er zo'n grote tijd tussen je maaltijden (12 uur)

Antwoorden (1)

Als je voor de volkorenvarianten van de granen kiest en bescheiden porties neemt dan maakt het niet uit of je pasta, rijst of aardappels eet. Heb je alleen witte rijst, en lichte spaghetti, macaroni en dergelijke in huis, dan kan je beter aardappels kiezen. Want daar zitten dan meer vezels en vitamines in.
Amadea
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
In rijst, Paste en aardappels zitten bom vol koolhydraten. Als je er niet bij sport of werkt dan zet het allemaal snel om in suikers. Als aan de lijn gaat voor af te vallen had ik voor een protaïne dieet gekozen met eiwit shakes. en hierbij bepaalde voeding zonder suiker / vet te eten met weinig koolhydraten.
Ritsuka
10 jaar geleden
Van die shakes dieten waarbij je maar 800 kcal per dag binnenkrijgt en allerlei voedingsstoffen tekort komt?
dan kom je zo weer aan, met een paar kilo extra.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
ja dat lijkt me eerlijk gezegd ook niet zo handig...