Zeer waarschijnlijk stamt de naam pindakaas uit Suriname, waar in 1783 in het handgeschreven Neger-Englisches Wörterbuch van C.L. Schumann al sprake is van "Pinda-Käse" als vertaling van het gerecht "pinda-dokunnu", in het huidige Sranan "pindadokun". Pindadokun heeft echter wel een andere samenstelling dan de latere, smeerbare, pindakaas. Het ging om een blokvormige massa gestampte pinda's, waarvan, net als bij kaas, plakken werden afgesneden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Hieruit overgenomen:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Pindakaas
Omdat pindakaas smeerbaar is, wilde men het eerst pindaboter noemen. Maar in Nederland is het woord boter beschermd: je mag het alleen gebruiken voor smeersels op basis van melk (dus je mag margarine ook geen boter noemen).
Om aan te geven dat het hartig is, en (vooral) bedoeld als broodbeleg, is toen de naam pindakaas bedacht.

Toegevoegd na 3 uur:
Toevallig kwam het vanavond aan de orde in De Slimste Mens! Daar vertelde een kandidaat dat hij dol was op nutteloze weetjes zoals... waarom pindakaas pindakaas heet. Hij vertelde er nog bij dat er ook voor kaas was gekozen omdat het net als boter een zuivelproduct is, en (dus) de mensen het idee geeft dat het gezond is.