Is het beter om een warm bereidde maaltijd eerst volledig te laten afkoelen voordat je het invriest?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Antwoorden (3)

Ja. Door de plotselinge toename van warmte in het vriesvak, kan de druk van het koelgas te hoog worden. Hierdoor kan het koelgas in vloeistof veranderen, en je compressor kapotmaken.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ja, dat is beter.

De voornaamste reden is dat als je een nog warme maaltijd in de vriezer plaatst, de overige dingen die in de vriezer staan zullen opwarmen door de hitte die van de nieuwe maaltijd af komt. En je hebt die dingen nu juist in de vriezer gezet omdat je dat juist *niet* wilt laten gebeuren. Als je dit regelmatig doet, warmen de overige dingen elke keer even op, en elke keer zullen de aanwezige bacteriën wat groeien. Dat wil je niet.

Een tweede reden is dat het koelen van de warme maaltijd energie kost. Terwijl het eerste stuk van het afkoelen ook zonder energieverbruik kan gebeuren, namelijk door de maaltijd gewoon buiten de vriezer tot kamertemperatuur te laten afkoelen. Dus zelfs als je vriezer op dit moment leeg is zodat er geen andere voedingswaren zijn die kunnen opwarmen, is het vanwege de energiebesparing toch nuttig de nieuwe maaltijd eerst te laten afkoelen en hem dan pas in de vriezer te plaatsen.

Toegevoegd na 17 minuten:

Soms hoor je dat je supersnel moet afkoelen opdat bacteriën geen kans krijgen. Dit is echter niet nodig. De bacteriën zijn namelijk zojuist gedood tijdens het bereiden van de maaltijd.

Je zou de maaltijd hooguit kunnen afdekken met huishoudfolie, maar dat is meer om het uitdrogen tegen te gaan dan om bacteriën tegen te houden.

Cryofiel
10 jaar geleden
Het is natuurlijk beter om de bereidde maaltijd zo snel mogelijk volledig af te laten koelen. Zet de pan daarvoor in een bak koud water. Laat er, als het kan, het koude kraanwater zachtjes langs de pan stromen.