Tin wordt niet of nauwelijks door het lichaam opgenomen, bij ingeblikt voedsel waar erg veel tin in de vloeistof terecht is gekomen kan wel misselijkheid optreden. Je hoeft dus niet bang te zijn, want de tin heeft nauwelijks tijd om in de vloeistof te komen in tegenstelling tot de tin aan de binnenkant van een blikje.
Organische verbindingen met tin kunnen wel erg giftig zijn Tributyl tin werd veel gebruikt om de wand van schepen te beschermen tegen aangroei.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Als je hier eenmalig een niet-corrosieve vloeistof (dus géén cola !) uit drinkt, zul je géén schadelijke dosis tin binnenkrijgen. Als je hier regelmatig een (voor tin) corrosieve vloeistof uit drinkt, zul je telkens kleine beetjes tin binnenkrijgen. Wat je lichaam daarmee doet weet ik niet precies, maar als nogmaals kleine beetjes van die kleine beetjes tin (of andere metaal) zich in een orgaan opstapelen (bvb. de nieren) zal dat op termijn niet gezond zijn.