Waarom kookt een pan over als je er rijst in gooit?

Als ik rijst in een pan kokend water gooi kookt deze vaak over, bij pasta of groente gebeurt dit niet.

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
in: Koken
5.9K
Amadea
5 jaar geleden
Geen idee waarom, dat zal iets scheikundigs zijn. Maar wel tips om het te voorkómen: een houten pollepel op de pan leggen, of eerst een klontje boter in het water doen.
SimonV
5 jaar geleden
Hier staat juist dat pasta overkookt:
https://gizmodo.com/the-science-of-why-your-past-boils-over-1498537569
Reddie
5 jaar geleden
@SimonV, pasta kookt pas over als er voldoende zetmeel uit de pasta in het waterkomt.
Dat duurt even.
Bij rijst zit er voldoende zetmeel aan de buitenkant van de korrel, zodat het effect meteen optreedt als je de rijst in het kokende water gooit.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Dank voor de aanvulling in de reactie, nu snap ik het :)

Antwoorden (1)

Het toevoegen van een zetmeelrijke substantie zoals rijst of noedels aan kokend water verhoogt de oppervlaktespanning van het water. Wanneer gewoon water kookt, kan de oppervlaktespanning van het water de kracht van de opstijgende stoom niet tegenhouden en de belletjes barsten. Zetmelen vergroten deze oppervlaktespanning, waardoor de bellen elastischer / buigzamer worden (in wezen een schuim creëren), waardoor ze meer kracht nodig hebben om te barsten. Hierdoor gaan de bellen langer mee waardoor ze kunnen opbouwen en uiteindelijk overkoken.

Het is waarschijnlijker dat het voorkomt met zetmeel als rijst en pasta.

Een lagere temperatuur zou moeten helpen om het overkoken in te tomen, omdat het het water enigszins zal laten afkoelen en het koken zal vertragen
5 jaar geleden
Reddie
5 jaar geleden
@escape, plus.
Behalve dat zetmeel de oppervlaktespanning juist verlaagt, waardoor de bellen groter worden.