wordt een 'Berliner Boll' beschouwd als een donut?

Zojuist had ik een discussie met mijn vriendje over Berliner bollen. Hij verwees naar ze als donuts, maar ik vind dat maar raar. Donuts hebben namelijk een gat in het midden. Berliner bollen als donuts beschouwen is net als of je oliebollen, donuts noemt... Dat slaat toch nergens op?

Toegevoegd na 1 minuut:
Alsof*

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
4.4K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
In een Berliner Bol zit toch slagroom?
Een donut is heel anders,een Berliner Bol is meer een gebakje.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Nee in een Berlner Bol zit jam in. Abrikozen- of frambozenjam. Ik heb zelfs aardbeienjam geproefd.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
-in* vreselijke telefoonkeyboard.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik vergiste me,ik dacht aan een Bosse Bol,daar zit wel slagroom in.
HeerVoldemort
10 jaar geleden
En ook erg lekker haha

Het beste antwoord

Donuts hoeven niet per se ringvormig te zijn, zie http://en.wikipedia.org/wiki/Donut#Shapes en ook op http://en.wikipedia.org/wiki/Berliner_%28doughnut%29 wordt ernaar gerefereerd als donut.
10 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Een Berliner bol lijkt erg op een donut. Het deeg wordt op dezelfde manier gemaakt en gefrituurd. Een Berliner bol wordt daarna gevuld met room of jam.
De vergelijking met een donut is dus wel terecht,

Bij de oliebollenkraam verkopen ze ook Berliner bollen, maar dat zijn meestal gewoon oliebollen met gele room erin. Dat is dus geen "echte" Berliner.
bamibal
10 jaar geleden
Voor een professional is er wel degelijk een verschil tussen een donut en een Berlijnse bol.
Ok ze worden beiden gefrituurd maar het deeg is verschillend.
Tevens zit er volgens de regels van de kunst in een donut steeds een gat anders is het geen donut.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
gvrox
10 jaar geleden
Er hoeft geen gat in te zitten, zie bijvoorbeeld http://en.wikipedia.org/wiki/Boston_cream_doughnut , deze is ook te verkrijgen bij alle grote donutketens in de VS, en daar weten ze vast wel wat een donut is. Dat er verschillen zijn wil nog niet zeggen dat je niet meer over een donut kunt spreken.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Jij denkt dus dat de donut een Amerikaanse uitvinding is?
Dan weet je blijkbaar niet dat alles wat in de States gebakken en gekookt wordt allemaal geïmporteerd is geworden.
En verder moet je niet alles wat je op internet leest klakkeloos geloven.
En dan nog even dit: in de repertoire de la cuisine wordt een donut omschreven als "een gefrituurd gebak met een gat in het midden gevuld met gelei of confituur"
gvrox
10 jaar geleden
Even ter voorbeeld: http://en.wikipedia.org/wiki/Cronut een recente Amerikaanse uitvinding, dus niet alles is geimporteerd. Ik ben het wel met je eens dat veel van de "Amerikaanse" gerechten een buitenlandse oorsprong hebben, maar dat is niet zo vreemd met zoveel immigranten (en afstammelingen daarvan) die daar gerechten uit hun cultuur introduceren. Blijkbaar is de opvatting in Nederland/Europa van wat al dan niet een donut is anders dan wat men in de VS vindt; maar wie heeft er dan gelijk ?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ok dat Cronut geval is een nieuwe ontwikkeling. Ik gebruik hier welbewust ontwikkeling dar het niet echt iets nieuws is maar een verder borduren op een bestaand product.
Maar de vraag gaat over een donut en dat valt volgens de repertoire de la cuisine onder 'Vienoiserie" dit wil zeggen dat het al bestond ten tijde van de ontdekking van Amerika en kan dus geen Amerikaanse uitvinding zijn.