Waarom is de roeryoghurt in die plastic bekers minder zuur als yoghurt uit een gewoon literpak ?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Antwoorden (1)

Het verschil tussen gewone yoghurt en biogarde zit in de micro-organismen die worden gebruikt.
Om van het basisprodukt melk gewone yoghurt te maken worden er de bacteriën 'lactobacillus bulgaricus' en 'streptococcus thermophilus' in gedaan. Die zetten de melksuiker om in melkzuur, en dan is er sprake van yoghurt.

Biogarde ontstaat uit melk waaraan de 'lactobacillus acidophillus' en de 'lactobacillus bifidum' zijn toegevoegd. Die zorgen voor een wat mildere smaak.

Sommige biogarde is 'roer', andere is 'stand'. De roer wordt zestien tot achttien uur gerijpt in tanks, daarna nog een keer geroerd, en dan in de bekers gedaan. De stand-biogarde rijpt in de verpakking en wordt daardoor veel stijver. Je kunt er een lepel rechtop in laten staan. Roer wordt gemaakt van volle melk, stand van halfvolle.
Amadea