Zijn er regels omtrent houdbaarheid in supermarkten?

Ik zal mijn vraag even uitleggen.

Als je een versproduct komt kan het zijn dat je een product koopt wat nog 1 of 2 dagen houdbaar is. Kaas is meestal nog wel een maand houdbaar.
En producten als bv. pastasauzen zijn soms meer dan 2 jaar houdbaar.

Mijn vraag is nu, gelden er regels over hoe lang een product houdbaar moet zijn wanneer het product gekocht is. Mag bv. een 2 jaar oude pot pastasaus wel nog verkocht worden als het nog maar een week houdbaar is?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
4.9K

Antwoorden (2)

Nee, meestal worden producten die nog 1 dag houdbaar zijn afgeprijsd en producten van ver over de datum horen uit de winkel te worden gehaald.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Je mag het product verkopen totdat de tht datum is verstreken.
Elke winkel heeft zo zijn eigen maatstaven daarvoor. AH bijvoorbeeld prijst spullen die normaal lang houdbaar zijn en nu bijna over datum zijn wat vroeger af (2 weken van te voren of zo) Verse producten op de dag zelf of een dag eerder.

Maar bij Aldi word bijvoorbeeld (over het algemeen) niets afgeprijst, en als de datum verlopen is gaat het in de vernietigingen.

Maar voor zover ik weet is er 1 uitzondering, de eieren:
Deze moeten een week voordat de THT datum verlopen is het schap al uit.

Toegevoegd na 1 minuut:
Oh en het mag duidelijk zijn dat ieder product dat over datum is, gewoon het schap uit MOET. Mijn voorganger suggereert dat dit alleen hoeft als het VER over datum is, dit klopt niet. Al is het 1 minuut over 0:00 en is de datum dus met 1 minuut verstreken, dan moet het gewoon de vernietigingen in.

Toegevoegd na 23 uur:
Op advies van Antoni ;-)

Met mijn voorganger bedoel ik: "Gast158270"
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Bedankt! Goed antwoord
Antoni
10 jaar geleden
HeerVoldemort, de volgorde van de antwoorden kan veranderen als een antwoord meer punten krijgt dan het vorige antwoord. Het antwoord met de meeste punten komt (uiteindelijk) bovenaan te staan. Misschien is dan niet meer duidelijk dat je met "Mijn voorganger" gast158270 bedoelt.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Toch klopt het niet: http://www.nu.nl/economie/471902/supermarkt-mag-verlopen-producten-verkopen.html