Hoe kan ik meten hoeveel 100 gram rijst is?

Ik heb namelijk geen keukenweegschaal.

Toegevoegd na 30 minuten:
Ik bedoel gekookt rijst....

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
28.9K

Antwoorden (1)

Als je een heel pak rijst hebt (van een kilo), kun je alle rijst uit het pak op een groot plat bord doen. Verdeel de rijst goed, en deel dan de rijst in tweeën. De ene helft gaat terug in het pak, de andere helft is 500 gram.

Verdeel die 500 gram weer gelijkmatig over het bord. Trek nu met je vinger lijnen vanuit het midden van het bord naar de rand, zodanig dat je vijf even grote "taartpunten" maakt.

Als je nu één zo'n "taartpunt" aan rijst apart houdt en de overige vier ook terug doet in het pak, heb je 100 gram rijst te pakken. Superprecies is deze methode natuurlijk niet, maar je zult behoorlijk in de buurt komen, en dat is voldoende.

Toegevoegd na 7 minuten:

Ik bedacht me zojuist een methode die misschien nauwkeuriger is.

Verdeel een kilo rijst gelijkmatig over het bord. Maak nu DRIE taartpunten. Dat kan vrij precies door je voor te stellen dat het bord een klok is. Je trekt nu een lijn van het midden naar de 12, een tweede lijn van het midden naar de 4, en een derde lijn van het midden naar de 8. Twee taartpunten gaan terug in het pak, de derde taartpunt blijft op het bord.

Je hebt nu 333 gram rijst.

Verdeel die overblijvende taartpunt weer gelijkmatig over het bord, en herhaal het bovenstaande, dus maak opnieuw drie taartpunten. Ook nu gaan er twee taartpunten terug in het pak, de derde taartpunt blijft op het bord.

Je hebt nu 111 gram rijst.

Je zou nu van alle andere ingrediënten uit je recept 10% extra kunnen nemen, dan kloppen de verhoudingen weer.

Wil je geen 10% extra, dan leg je de overblijvende rijst als een soort rups op een snijplankje. De rups moet overal even dik zijn. Meet nu hoe lang de rups is. Haal dan 10% van de rups weg. Dus als je een rups van 20 cm hebt gemaakt, dan haal je 2 cm rijst weg.

Nu heb je 100 gram rijst. Ik denk dat deze methode behoorlijk precies zal zijn.

Eet smakelijk!

Cryofiel