Waarom krijg de hik als ik witte bolletjes eet?(brood)

Als ik witte bolletjes eet krijg ik de hik.. Weet iemand waarom ik dit krijg alergische reactie??

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
15.8K
Amadea
10 jaar geleden
Misschien kauw je te kort, en slik je het vervolgens met lucht door. Het is dan ook aan te bevelen om de volkorenvariant te kiezen!

Antwoorden (2)

Als je te gulzig eet dan kan je de hik krijgen. je slokdarm kan dan niet volgen, je ademhaling wordt dat ontregeld met een hik tot gevolg.
Het kan ook zijn dat eten niet vlot door de slokdarm gaat, waardoor je de hik hebt.
Hik is geen allergie
Robby BB
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Bruin brood heeft een hoger vochtgehalte dan wit brood, omdat de tarwevezels (en soms andere vezels) in bruin brood meer vocht opnemen/bevatten. Wit brood is dus droger, en van droog brood kun je sneller de hik krijgen, zeker als je relatief snel eet zonder er af en toe een slokje water bij te drinken.

Zoals in een ander antwoord staat: hikken is zeker geen allergische reactie. Het is een soort spasme van het middenrif. Kan o.a. komen door te snel eten of drinken of door slecht kauwen. Sommige mensen hebben het heel snel, anderen bijna nooit. Ik kan zelf amper een gewone boterham eten zonder erbij te drinken, bijvoorbeeld. En dat is niet omdat ik te snel eet of zo weinig kauw, ik heb gewoon heel snel de hik. Maar in jouw geval: bij het relatief drogere en wat compactere witte brood zou je ten opzichte van bruin brood meer moeten kauwen en/of langzamer moeten eten. Tussendoor af en toe een slokje water drinken helpt ook. Pas je je manier en snelheid van eten niet aan aan datgene wát je eet (in dit geval: wit in plaats van bruin brood) dan kun je sneller de hik krijgen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
maar als je eerst een hap neemt en er een slok drinken bij doet zeg maar, dan werkt dit tegen je speeksel klieren, die worden lui omdat je meermalen kunstmatig vocht toevoegt. dus het beste is denk ik om gewoon goed te kauwen en pas als je het voedsel hebt doorgeslikt een slok te nemen
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Nee, ik bedoel ook niet dat je moet gaan drinken terwijl je nog eten in je mond hebt. Je hoeft het niet echt 'weg te spoelen' met water, maar als je relatief droge dingen eet, kan het zinvol zijn om tussendoor af en toe een slokje te nemen. Dus een paar happen van je broodje, goed kauwen en doorslikken, en dan een slokje water. Daarmee eet je vanzelf ook wat langzamer en kan het beter zakken.