Hoe kan een pizzarestaurant je pizza van € 11,00 gratis bij je thuis bezorgen en daar toch nog op verdienen?

En dan met name, wat zijn de kosten van zijn koerier die 20 minuten onderweg is, om die pizza te brengen en weer terug te rijden.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
3.9K

Het beste antwoord

Alles zit in de aantallen: voor een enkele pizza komt het inderdaad niet uit. Maar een beetje pizzeria bakt er toch enige tientallen per uur. Dan kunnen ze per pizza met minder marge toe. Grondstoffen zijn (indien slim en dus groot ingekocht) niet eens het grootste deel van de kosten: het pand en personeel kosten veel meer.
Daarbij zal de koerier niet zoveel vast loon verdienen en voornamelijk afhankelijk zijn van de fooien die hij krijgt. Bedenk dat hij/zij niet alleen met jouw pizza aan het rijden is: per rit zullen meerdere klanten gecombineerd worden. Dus als elke klant €1 fooi geeft, houd de koerier er ook nog redelijk wat aan over.
Utrecht
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Natuurlijk worden de grondstoffen aangekocht bij de groothandel en niet in een winkel. Soms gebeurt dit laatste om zoveel mogelijk in het zwart te kunnen werken (wat ook weer de prijzen drukt). Maar in de voeding wordt vaak genoeg zwart gekocht bij de groothandel.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Bedankt..

Andere antwoorden (1)

"Gister kreeg ik het idee om een pizza te gaan kopen, lang geleden dus ik had daar wel ff zin in.
Maar 8,50 euro voor een medium pizza, zijn ze helemaal van de ratten besnuffeld???
Een stuk deeg, wat tomaten saus, kaas en een paar plakjes beleg.... kostprijs: 1,25 ofso
Ik vind het niet gek dat die pizzaria's slecht lopen.
Voor 8euro haal de bij de Burger king een heel menu met nog 6 kip nuggets ofso. Kan bij de chinees een loempia met hele portie sate nemen. Bij de friettent grote friet oorlog met 4 frikandellen.
Voor mij dus de komende 5maande geen pizza meer "

Citaat gehaald uit: http://forum.fok.nl/topic/620524

Een reden te meer om (zeker als beginnende zaak) de prijs laag te houden.
Ingrediënten die ze gebruiken is maar een zéér klein gedeelte van de kosten.
De grootste kosten om een zaak te runnen zijn manuren, materiaal (bij het opstarten) telefoon en eventuele huur van het pand. Ook belastingen en energie is een groot deel van de koek.
Wanneer het transport door de uitbaters gebeurt en men meerdere klanten tegelijk bedient, moet je geen manuren maar enkel de kosten van het voertuig in rekening brengen. Dit kan dus inderdaad op een goedkope manier. Veel omzet en weinig winst wordt vaak gebruikt vooral om concurrenten de das om te doen.