Ik zou het volgende graag willen weten. Ik ben niet echt gek op fruit. Wel b.v. een blikje fruit. Heeft dit dezelfde waarde's aan vitaminen?

Ik laat fruit altijd op de fruitschaal liggen. Heb er geen zin in en vindt het vaak te veel gedoe. Wel vind ik het lekker om als toetje wat fruit uit een blikje te nemen. Maar is dit nu hetzelfde? Ik bedoel dan wat de vitaminen betreft?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Fruit uit blik is geen goed idee. Te weinig vitaminen en teveel (toegevoegde) suiker. Je kunt als vervanging van een stuk fruit ook een glas vruchtensap nemen. Dit hoeft niet perse versgeperst te zijn. Daarentegen zijn de twee stuks fruit en de twee ons groente slechts richtlijnen. Als je meer een groente-eter dan een fruiteter bent, kun je ook gerust wat meer groente nemen en wat minder fruit. Doe bijvoorbeeld wat rauwkost of een tomaat (wordt som ook tot fruit gerekend) op je boterham. Het voedingscentrum schrijft hier het volgende over: "Groenten en fruit bevatten grote hoeveelheden vitamines, mineralen en voedingsvezels en ze zijn hierdoor erg belangrijk. Fruit is rijk aan vitamine C, B vitamines en een aantal mineralen. Op het dagelijks menu dienen zeker twee stuks fruit te staan, maar niet meer dan 400 gram. Dit kan leiden tot een suikerdiarree! Eén stuk fruit mag vervangen worden door een glas vruchtensap. Het maakt niet veel uit of vruchtensap nu vers is of uit een pak komt, het bevat beiden evenveel vitamine C. Alleen appelsap en druivensap bevatten geen vitamine C"

Bronnen:
www.voedingcentrum.nl

tegenwoordig bevatten fruit en groente's in blik vaak meer vitamine's dan zgn vers fruit,daar het gelijk na de oogst word verwerkt.

Volgens het Voorlichtingsbureau voor de Voeding heeft blikjesfruit minder vitamines in zich.

Het ligt denk ik aan een aantal factoren, welk fruit zit er in het blikje? Van welk merk, zijn er toegevoegde stoffen aanwezig? Zo ja, welke en in welke hoeveelheid. Ik denk dat je in deze goed op de hoogte moet zijn van de inhoud in het blikje versus het stuk of stukken fruit. Ik denk dat het per merk verschil. Meer vitaminen hoeft niet automatisch te betekenen dat het beter is, want vele vitaminen hebben we maar tot een bepaalde waarde nodig.

Ik ben ook geen fruitmens, ik eet bijna nooit fruit. Ik compenseer dat, door veel groente te eten, en multivitaminen 12 fruitsoorten en 12 vit te drinken. Blikfruit zit vaak niet veel meer in. Of er moet weer toegevoegde vit in zitten.

Ik vrees dat er veel toegevoegde suikers inzitten.. Diepvriesfruit is daarentegen ideaal!!

Dit is het slechtste alternatief wat je kunt bedenken. Er zit sowieso al minder vitaminen in maar je krijgt daarnaast ook nog extra suikers binnen. Dus, wees dapper en eet lekker fruit. Goedkoper en lekkerder.!

Versgeperste fruit dus puur fruit is ook verkrjgbaar in flessen.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100