Op welke manier bederft yoghurt?

Ik heb vanochtend een lekkere bak yoghurt gegeten. Gewone volle yoghurt uit een kartonnen literpak.

De yoghurt was houdbaar tot 20 juni, dus meer dan twee weken geleden. Al snel na aankoop, ergens in de eerste helft van juni, heb ik het pak geopend (normaal eet ik zo'n pak binnen een week leeg, maar dat is nu dus niet gebeurd). Al die tijd heeft het geopende pak wel in de koelkast gestaan, en zo af en toe heb ik een bakje yoghurt genomen.

De yoghurt rook en smaakte nog prima. Maar ja, wel 15 dagen over de houdbaarheidsdatum heen, in een al lang geopend pak...

Op welke manier bederft yoghurt eigenlijk? En hoe merk je dat de yoghurt oneetbaar is geworden?

Cryofiel
10 jaar geleden
34.3K

Het beste antwoord

yoghurt is natuurlijk al zuur van zichzelf.
Maar er kan altijd een schimmel in komen die daar niet bedoeld is (vuile lepel bijvoorbeeld) maar die de omgeving toch prettig vindt om door te groeien. Als yoghurt echt bedorven is dan ruik je dat wel, je ziet het aan de structuur, die anders is dan normaal, en je proeft het
anneliez
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Klopt, het bederft als er iets in komt. Ik heb er wel eens een rode schimmel in gehad ;-)
bamibal
10 jaar geleden
Yoghurt is van zichzelf natuurlijk al een soort bedorven melk. Het kost een vreemde bacterie veel moette om te concurreren met de al aanwezige melkzuurbacteriën.
Utrecht
10 jaar geleden
En naast melkzuurbacterien zijn er weinig andere bacterien die bij deze lage pH kunnen goeien.
Yoghurt bederft inderdaad door de infectie en groei van schimmels.
Daarnaast wordt yoghurt op een gegeven moment oneetbaar omdat de frisheid eraf gaat en/of de yoghurt langzaam doorzuurt en dus té zuur wordt.

Andere antwoorden (1)

De t.h.t. Datum is slechts een richtlijn.
Het wil dus niet zeggen dat iets ook echt bedorven is.
Er zijn meerdere factoren waardoor iets bederft.
Het heeft allemaal te maken met bacterien en de omstandigheid waarin ze het beste vermenigvuldigen.

Temperatuur is een belangrijke factor voor bederf,
Bacterien vermenigvuldigen sneller als het warm is.

Dat wil dus zeggen als het pak yoghurt buiten de koelkast zou hebben gestaan,
Zou de yoghurt nog eerder bederven dan de t.h.t. Datum aangeeft.

En andersom als de yoghurt goed koud is geleven, hebben De bacterien minder snel kunnen vermenigvuldigen en is de yoghurt dus nog goed nadat de t.h.t. Verlopen is.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Utrecht
10 jaar geleden
Je weet dat yoghurt gefermenteerde melk is en al >10E9 bacterien/ml bevat?
Yoghurt bederft niet doordat bacterien zich nog vermenigvuldigen.