Kan soep ingevroren worden?

Ik heb de "opdracht" gekregen om voor het familiediner met de kerst de soep te gaan maken. Aangezien het voor 20 personen is, wil ik het thuis allemaal voorbereiden.

Het diner vindt echter 100 km. verderop plaats, dus zal ik het op een handige manier moeten kunnen vervoeren, want met een grote pan soep in de auto vraag je om problemen. Dus dacht ik aan invriezen. Is dit mogelijk?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Koken
15K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Is dat wel zo'n briljant idee, om iemand die 100 km verderop woont te belasten met het maken van soep?

Antwoorden (11)

ja soep kun je invriezen, maar ik zou de groenten en vermicelli apart meenemen en pas op de plaats van bestemming even meekoken, omdat ze anders te ver doorkoken.
Je kunt het ook goed vervoeren in hersluitbare diepvrieszakken oa te koop bij de Action.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Invriezen kan prima. Maar het duurt wel even voordat het ontdooid is. Als je alles in kleinere bakjes doet en vervolgens in een grote boodschappentas, heb je ook geen probleem met je soep.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Groenten en vermicelli vind ik altijd een grote kliederzooi worden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
waarom een min?? + van mij, ik vind het een goede tip
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
++
Ja hoor gaat heel goed wij doen niet anders. Mijn vrouw kookt een hele grote pan soep doen het over in plastic bakjes en vriezen het in.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
natuurlijk kan je soep invriezen, doe het wel in een goedafsluitbare zak..
ik weet niet om wat voor soep het gaat, maar mocht er nog vermicelli ingaan doe dat pas wanneer je de soep echt weer gaat opwarmen, want anders word het zo dik...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
JA...

Echter doe de ingredienten die er normaal gesproken de laatste 10 minuten zo ongeveer ingaan, nog niet in. Pas bij het afmaken. (zoals bijv ook vermicelli)

En het opwarmen is zo gepiept, ijsblok op een laag pitje laten ontdooien. zodra het ijs gesmotlen is, de laatste ingredienten erbij en nog een minuut of tien laten trekken.

Maar euh, was het antwoord echt niet via google al te vinden? ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Jawel hoor!
http://www.maggi.nl/Inspiraties/Soep-bewaren-wordt-nog-lekkerder-invriezen!_37.aspx
Soep kan je heel goed invriezen maar als ik je een advies mag geven; doe er nog geen vermicelli in, want dit wordt zacht en valt uit elkaar bij het opwarmen van een grote pan uit de vriezer. Je kunt de bouillon dan ook het best trekken en op de plaats van bestemming, zodra hij aan de kook komt, er de verse groenten en droge vermicelli indoen. Het heeft niet lang nodig om gaar te worden en is zo veel lekkerder als de groenten nog knapperig zijn.
Ook nog een optie; Heb je geen grote thermoskan(nen)? Die kan je goed afsluiten en misschien kan je ze ook lenen van familie of kennissen uit de buurt?
amc
12 jaar geleden
Soep KAN je invriezen. In jouw geval zou ik echter niet invriezen. Gewoon de soep laten afkoelen. En dan een stevige zak (bv een kleine vuilniszak) in een pak doen. Hier de soep in gieten. Zak dicht binden en deksel op de pan binden of eventueel plakken. Zo krijg je de soep daar en zit je niet met grote problemen om de soep op te warmen. Uiteraard haal je de soep wel uit de zak voor het opwarmen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik weet niet waar je die zou kunnen krijgen, maar er zijn ook afsluitbare emmers. Die worden in de horeca gebruikt voor kant en klare producten zoals voor fritessaus en zo.
Misschien dat je daar een lege emmer kan krijgen? Je kunt soep een dag van te voren ook klaar maken en die laten afkoelen. Vlak voor het vervoer kan je de koude soep dan overgieten en de pan uitspoelen en apart meenemen. Ik vraag me af of het anders wel voldoende ontdooid is. Of die tijdens het ontdooien dan geen problemen gaat opleveren met het deel dat dan ontdooid is.
En inderdaad kan je ook afsluitbare zakken nemen zonder in te vriezen en die dan in een afsluitbare emmer(s) zetten. Dan ook zakken die er speciaal voor bedoeld zijn. Ook is het lekkerder om de groenten en zo dan later toe te voegen. Dan heb je ook minder volume.

Smakelijk eten in elk geval!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als ik soep maak, maak ik er altijd genoeg ( een ltr of 5) en doe ik ze altijd in porties van 1 ltr in de diepvries, je hoeft er alleen voor te zorgen dat de soep voldoende afgekoeld is en goed afgedekt wordt ( want soep kan bij invriezen wat uitzetten of een zurig smaakjehebben als je ze niet laat afkoelen)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ja hoor dat kan.
Mijn moeder vriest altijd de zelfgemaakte soep in kleine porties in
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja je kunt soep invriezen. Maar je kunt soep ook wecken (of inmaken zoals het ook genoemd wordt). Dit kun je doen in een grote pan zodat je geen weckketel moet kopen. Bijgaand vind je de link hoe dat in zijn werk gaat. Het voorbeeld is jammer genoeg met jam, echter als je soep wilt wecken kan dit ook. Zorg dat het water naar 100 graden verwarmd wordt en weck gedurende 60 minuten.
Veel succes