Kun je in de Nederlandse Supermarkten genetisch gemanipuleerd voedsel kopen?

Als ik op etiketten kijk zie ik nooit dat het gemanipuleerd voedsel is, terwijl in Amerika iedereen weet van sommige merken dat het er in zit.
Hoe zit dat?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.7K

Antwoorden (2)

Ja dat kan het geval zijn. Op bv groente en fruit staat meestal geen info maar deze zijn regelnatig genetisch gemanipuleerd bv pitloos fruit. Hier en daar staat wel aangegeven dat het product genetisch gemodificeerde grondstoffen bevat. Had het laatst op een fles sojaolie bijvoorbeeld. Ik vind overigens ook dat wetgeving en controle hierop stukken beter moet zodat ook nederlandse consumenten exact kunnen weten wat ze kopen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ja, dit kom je tegen in NL supermarkten, let maar eens op sojaproducten en blikgroenten. Ook indirect eet je waarschijnlijk genetisch gemanipuleerd voedsel: als bijvoorbeeld dieren gemanipuleerd voedsel eten en jij eet het vlees van die dieren dan eet je het indirect ook. Overigens is de negatieve associatie die wij in Europa hebben met genetisch gemanipuleerd voedsel overdreven. De natuur manipuleert zelf op genetisch niveau, de manier waarop voedsel op genetische wijze wordt gemanipuleerd door mensen wordt gedaan met een methode uit de natuur: een bacterie die het genetisch materiaal van een boom verandert waardoor de boom zelf een bult groeit waar de bacterie goed in kan leven is de manier die door de wetenschap wordt gebruikt om voedsel te manipuleren. Genetisch manipuleren is dus een natuurlijk fenomeen, en hoeft helemaal geen negatieve effecten te hebben op onze gezondheid, in tegendeel.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dat genetisch veranderen in de natuur voorkomt wil niet zeggen dat wat mensen doen ook natuurlijk is. En al helemaal niet dat het daarmee onschadelijk is. Wat mensen doen is kunstmatig en over de schadelijkheid ervan is het laatste woord nog niet gesproken.