Is bami met foe yong hai, babi pangang, tjap tjoj, enz. gezond als vervanging van een ontbijt?

Ik haal wel eens wat van een Chinees restaurant, vaak een combinatiegerecht. Ik kan niet in één keer alles op. Er blijft dan behoorlijk wat over. Ik kan wel wat in de diepvries stoppen, maar dat mag ik niet twee keer doen. In de ochtend kan ik best trek hebben in dat eten in plaats van een normaal ontbijt. Maar is dat wel gezond?

10 jaar geleden
2.6K
Amadea
10 jaar geleden
Niet als ontbijt, maar met verse groenten er aan toegevoegd eet ik daar gewoon nog een keer 's avonds van. In Indonesië heb ik wel enkele malen gesmuld van nasi goreng als ontbijt (in plaats van droge toast met jam!). Maar de echte Javaanse gebakken rijst is veel gezonder dan die van de aan de westerse wereld aangepaste Chinees.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Als jij zoveel koopt dat je er DRIE keer van kan eten dan moet je dat toch anders gaan doen. Als dat niet kan vries je het gewoon in delen in.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
ik denk als je dat als ontbijt eet dat je de rest van de dag last hebt van je maag wat je overhoud gewoon verdelen in 2 bakjes en invriezen ,heb je daarna trek haal je 1 bakje er uit en je laat het andere bakje staan voor een volgende keer
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
De chinees bij mij om de hoek heeft sinds een tijdje 1 persoons porties. Heeft die van u dat niet?Dat is wel zo makkelijk. Al heb je dan wel heel beperkt de keus want de 1 persoons kaart is maar klein, maar dat maakt niet uit verder. Het kan wel makkelijk zijn.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Sorry, mijn vorige reactie was geen antwoord op de vraag, maar ik wilde het wel melden.
Ritsuka
10 jaar geleden
Afhaalchinees is meestal niet zo gezond
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik ken Chinese mensen die ook wel eens bami o.d. als ontbijt eten.
corzijlstra
10 jaar geleden
Zie mijn reactie op het antwoord van Inkie.

Het beste antwoord

Afhaalchinees bevat veel vet en andere ongezonde ingrediënten om aan de westerse smaak te voldoen. Afhaalchinees is dan ook geen gezond alternatief voor de
Hollandse aardappels, groente en vlees, en ook niet als alternatief voor een ontbijt. Het ligt er wel aan wat je gewend bent. Als je kijkt naar de Engelsen en wat voor ontbijt hun eten....

Gezond is het in elk geval niet. Voor een enkele keer maakt het inderdaad niet zoveel uit, maar doe je dit met regelmaat, dan kan het zijn dat de kilo'tjes er vanzelf bijkomen.

Wat je beter kunt doen, is niet de restanten de volgende ochtend eten, maar beter in de middag of avond. Dit kan best als je het afgekoelde eten in de koelkast bewaard.

"Bij de afhaalchinees hoef je je geen illusies te maken. De Chinese restaurants hebben de maaltijden behoorlijk afgestemd op de Nederlandse smaak. De meeste gerechten zijn daarom al lang al niet meer authentiek. Er is teveel aan gesleuteld. Chinezen eten bijvoorbeeld veel rijst zonder saus. Zo krijgen zij de minste vetten binnen. De Chinese afhaalmaaltijden zijn over het algemeen rijkelijk overgoten met saus, bevatten veel vetten en veel ongezonde ingrediënten om meer aan de westerse smaak tegemoet te komen. Is het gezond om Chinees afhaalvoedsel te eten? Dat hangt af van de samenstelling van je keuzes. Kies je voor rijst en groente en (magere) vlees of visgerechten, dan is de Chinese afhaalmaaltijd helemaal zo slecht nog niet. In dat geval is het voor een keertje een prima alternatief voor de Nederlandse maaltijd. Kies je liever voor de gefrituurde loempia en de gerechten met rijke sauzen en een gebakken banaan toe? Tsja...".

http://www.culinairenieuwsbrief.nl/archief/201023-2-de-afhaalchinees.html
http://www.gezondheidsnet.nl/voeding/faq/175/is-chinees-en-italiaans-ook-junkfood
http://www.afvallen-weblog.nl/chinezen-is-niet-gezond-de-nadelen-van-chinese-restaurants/
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
corzijlstra
10 jaar geleden
Het gaat mij er ook om, of je in de ochtend echt een broodmaaltijd met havermoutpap of iets dergelijks moet nemen, of dat iets anders, in dit geval resten van een Chinese afhaalmaaltijd, maar het mag ook iets anders zijn, ook goed is.
Verder, wordt er niet wat te veel gehamerd op wek voedsel gezond is en niet? Ik heb eens gekeken naar een tv programma over welk voedsel gezond en niet gezond is. Ik vertelde dat aan een kennis, die huisarts is geweest. Hij zei zoiets als: "Daar moet je niet naar kijken, joh!".
Ritsuka
10 jaar geleden
ik neem ook wel eens de groente die over is van de avond ervoor, en dat verwerk ik dan in een grote omelet.
Ook erg lekker.
Maakt op zich niet zo heel veel uit wat je als ontbijt eet, als het voor jou maar voedzaam is en energie geeft.
Dus je kunt best Chinees eten als ontbijt, maar liefst niet al te vaak als het afhaal chinees is.
Een eigengemaakte roerbak met verse groente en dergelijk is veel gezonder dan wat er in die witte bakjes zit.

Andere antwoorden (1)

het is best een vet onbijt. je krijgt dus behoorlijk wat calorieën binnen. voor een keer kan het wel, maar je kan er beter geen gewoonte van maken.
AlphaLimaSierra
10 jaar geleden
bamibal
10 jaar geleden
In Aziatische landen eten ze dit soort gerechten anders regelmatig als ontbijt. Maar daar maken ze het waarschijnlijk gezonder dan bij de Nederlandse Chinees.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
En daar zijn die mensen er op ingesteld het lichaam kent niet anders.
AlphaLimaSierra
10 jaar geleden
in aziatische landen worden de gerechten inderdaad anders bereid. bij het onbijt wordt daar heel veel groente en soep gegeten. dat is natuurlijk wel gezond. de Nederlandse Chinees kookt vet en maakt gebruik van veel smaakversterkers. je moet er maar tegen kunnen bij het ontbijt.
Ritsuka
10 jaar geleden
Klopt, niet te vergelijken
corzijlstra
10 jaar geleden
Zie mijn reactie op het antwoord van Inkie.