Is maisbroodnglutenvrij?

Bij mij is sinds kort coeliakie geconstateerd en moet dus glutenvrij eten nu is mij vraag is maisbrood glutenvrij?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
18.7K

Het beste antwoord

Het 'maisbrood" dat je in de supermarkt vindt, is eigenlijk gewoon tarwebrood met een beetje mais erin (voor de kleur en wat smaak). Zeker niet glutenvrij dus.
Ga naar je dietist en vraag om een overzicht van producten die je wel en net mag hebben. Verder is het een kwestie van goed de verpakkingen lezen: bij de ingredientendeclaratie móeten de allergenen waaronder gluten vermeldt staan.
Verse of onverpakte levensmiddelen zoals brood/banket is altij erg lastig: daar zit geen label op dus hier moet je vertrouwen o je gezonde verstand (en de adviezen van de dietist)
Utrecht
10 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Niet allemaal. Toch even de verpakkingen checken
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Maïs is als zodanig glutenvrij, net zoals veel andere soorten granen (rijst, boekweit, teff, quinoa, gierst...) maar het probleem is waarmee de maïs gemengd wordt.

De "maïsbrood" dat je in een winkel vindt bevat wel degelijk tarwe, dus die moet je zeker mijden. Het is eigenlijk niets anders dan gewoon brood met toegevoegde maïsmeel of maïsgries.

Als je voortaan glutenvrij moet eten, dan is het van belang dat jezelf heel goed informeert over wat wél en niet kan.
Gluten is een erkend allergeen, en staat vermeld op de lijst van 14 stoffen (zie hierover de ALBA-lijst) dis verplicht gedeclareerd moeten worden op een etiket.
Let dus héél goed op, want gluten zit niet alléén in brood, maar ook b.v. in bier (mout komt van gerst, en gerst bevat gluten), roggebrood (bevat sowieso tarwe, maar rogge bevat ook gluten), havermeel (haver zelf bevat geen gluten, maar raakt bijna altijd tijdens het verwerken besmet met resten van tarwe), enz.
Het is dus heel belangrijk dat je voortaan ALLE etiketten zorgvuldig leest, want gluten zit in écht heel veel producten waar je het niet zou verwachten.

Glutenvrijbrood moet je dus voortaan speciaal kopen of zelf maken, aan jou de keuze.
Tegenwoordig hebben de meeste supermarkten een redelijk assortiment aan glutenvrije producten, maar let op: een glutenvrije dieet is een dure grap!
Zelf glutenvrijbrood maken is zeker goed mogelijk (doe ik zelf ook), maar dan moet je ook speciale grondstoffen hiervoor kopen (ook bij de super te vinden, anders bij de meeste biologische winkels)

Je zegt dat coeliakie bij jou geconstateerd is, dus neem ik aan dat je een medische verklaring hebt. Zorg anders hiervoor, want hiermee heb je recht op ca. €1400 per jaar teruggaaf bij de belastingaangifte. Dat verzacht een beetje de pijn van je dure boodschappen (zie link)
Verder raad ik je heel sterk aan om info te zoeken of zelfs lid te worden van de Coeliakie Vereniging (zie www.glutenvrij.nl)
Er komt heel wat op je af, en het is geen schande om hulp te zoeken. Ook op deze site kan je met je vragen terecht of in het archief zoeken, er staan heel veel waardevolle tips.

Veel sterkte en succes verder!!