Hoe maak je een waterijsje?

Ik weet wel dat je water en siroop kan gebruiken, maar er mist nog iets aan. Weet jij wat?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.8K
Ritsuka
10 jaar geleden
Hoe bedoel je er mist iets? Als je dat invriest in een vormpje, heb je toch ijs?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Water met een smaakje (limonade) giet je in een vormpje..en whohla een water ijsje!

Antwoorden (4)

Benodigdheden
800 ml puur vruchtensap, bijvoorbeeld sinaasappel-, cranberry-, of perensap, of een bodempje pure vruchtensiroop aangelengd met water.
Kom
Lepel
IJslollyvormpjes, 10 stuks
Vriezer
Pers (optioneel)
200 gram basterdsuiker (optioneel)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Een plastic vormpje waar je de limonade in giet, en een stokje erbij legt zodat je het ijsje daarna handig op kunt likken. Het geheel leg je in de diepvries.
Amadea
10 jaar geleden
Om te vermijden dat je een fletse smaak krijgt moet je er een paar citroenzuurkristallen bij gooien. Dit zorgt ervoor dat je een lekkere frisheid in je ijsje krijgt.
Je kan het ook doen met citroen of limoen maar dan moet je een beetje experimenteren om de smaak te krijgen die je wil.
Ook als je werkt met zeer zoete vruchtensappen (aardbei, kers, framboos enz.) doe je er best een beetje zuur bij omdat dit de smaak ten goede komt. Ook hier geldt weer dat je zelf een beetje moet uitzoeken hoeveel zuur je lekker vindt.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Om de lekkerste ijslolly’s te maken te maken heb je waarschijnlijk het meeste al in huis. Met deze basis benodigdheden maak je in een handomdraai fruitig waterijs:

• Fruit naar keuze (bijvoorbeeld kiwi, aardbei, mango of rode & zwarte bessen)
• 60 ml water
• Snijplank en mes
• Blender, staafmixer of keukenmachine
• IJsvormpjes met deksel of losse stokjes (te koop bij de meeste supermarkten, Blokker, Xenos etcetera)

Hoe maak je het?

Voorbeeld: mango ijs 1. Voor het maken van mango ijs kun je vers fruit gebruiken of mangoblokjes uit de vriezer. Kies je voor een verse mango, snijd deze dan eerst in stukjes.
2. Doe het fruit in de blender en mix het totdat het gietbaar is.
3. Verdun het gepureerde fruit met het water.
4. Omdat mango van zichzelf al een zoete vrucht is, hoeft er geen suiker bij. Mocht je dit wel willen, dan kun je het ijs zoeter maken door siroop, honing of een klein beetje suiker toe te voegen.
5. Giet de mix in de ijsvormpjes. Heb je vormpjes zonder deksel en blijven losse stokjes niet rechtop staan? Vries de gevulde vormpjes dan alvast 30 minuten tot een uur in en steek daarna de stokjes erin.
6. Haal ze na 4 -12 uur uit de vriezer (even checken of ze hard bevroren zijn), houd ze onder warm water om het ijs uit de vormpjes te krijgen et voilá: je kunt genieten van jouw homemade mango waterijsjes!