Kan je vissen uit de sloot eten of word je dan ziek?

Soms vang ik wel eens voorntjes of andere vissen uit de sloot of kanaal/rivier. Op internet kan ik wel recepten vinden voor bijvoorbeeld voorn. Zou je de gevangen zoetwatervis kunnen eten of zitten er veel risico's aan?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
33K

Antwoorden (2)

Sportvissers wordt ontraden zelf gevangen zoetwatervissen mee naar huis te nemen en op te eten. Deze vis kan namelijk verontreinigd zijn met stoffen als zware metalen, PCB's en dioxinen. Dit geldt vooral voor zoetwatervissen als paling en snoekbaars.
fremar
10 jaar geleden
Zoetwatervis is prima te eten. Ik zou het wel bij vis uit zandafgravingen of grote rivieren houden. Modderig en ondiep water geeft nogal eens grondsmaak. Ook voorns zijn goed te eten. Ook zou ik van klein water geen karper of snoek meenemen, want er zijn vaak meer hengelsporters die dezelfde vis vangen. De Waal is zo visrijk en goed van waterkwaliteit dat je er gerust vis van kunt eten, en de meeste vissen worden nooit gevangen. Bij zandafgravingen is het slim om even te informeren of te checken op internet, soms is er indertijd rommel in gestort, zoals bijvoorbeeld de Aamse Plas bij Elst. Ook is de hoeveelheid vis er vaak beperkt en is het daarom asociaal ten opzichte van andere hengelaars vis mee te nemen. Doordat het geen gewoonte meer is om vis mee te nemen zijn er in Nederland veel buitengewoon grote vissen te vangen en dat willen de hengelsporters graag zo houden. Iets kleinere vis heeft ook een fijnere structuur, dus het is lekkerder een snoekbaars van 55 cm te eten dan een van 70 cm. Het grotere formaat is weer interessanter voor hengelaars. In juni is het overigens verboden snoek mee te nemen. Houd ook rekening met minimum maten.