(Gemarineerde) kipfilet bewaren, beter luchtdicht?

Ik heb gisteren kipfilet gemarineerd (satemarinade). Ik heb deze vervolgens aan stokjes in de koelkast gelegd. Hoe lang kan ik dit bewaren (dus nog steeds rauw)? Net zolang als op de verpakking van de kip stond? Of langer? Ik heb ook een 'vacuvin marinator' (of vlees te marineren). Hierin zou ik ze luchtdicht in de koelkast kunnen bewaren, is dit beter dan gewoon afdekken?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
38.7K

Het beste antwoord

In het algemeen (uitzonderingen buiten gelaten) voedsel kan altijd beter in een luchtdichte verpakking of recipiënt bewaard worden.
Dus ook kip, al dan niet gemarineerd.

Wat je hiermee bereikt is sowieso dat het product niet uitdroogt, dat er geen vreemde smaken opgenomen worden (of andersom: afgegeven worden aan de rest van de spullen in je koelkast), dat het product minder oxideert (hierdoor worden de vetten ongezonder, de kleur minder mooi en de smaak ranzig), en dat de houdbaarheid langer wordt, zeker als je een systeem hebt om het product te vacumeren.

Kip in een normale supermarkt verpakking kan onder een beschermende atmosfeer verpakt zijn. Check even het etiket, en als dat zo is, dan moet je rekening houden met een kortere houdbaarheid eenmaal uit de doos.
Als er geen sprake is van een beschermende atmosfeer, dan is het openen van de verpakking niet direct van invloed op de houdbaarheid, mits het product koud blijft, en je hygiënisch ermee omgaat. Vergeet niet dat je handen, messen, aanrecht, enz. een bron van besmetting kan zijn, en als je de kip in kleine stukken snijdt, dan zal automatisch sneller bederven vanwege de grotere oppervlakte.

Marineren kan de houdbaarheid verlengen of juist verkorten, afhankelijk van je marinade. Een niet al te vette, vochtige, eiwitrijk marinade zal leiden tot een kortere houdbaarheid, maar een marinade die heel zuur, zout of vet is (b.v. een marinade op basis van sojasaus, limoensap en een beetje ketchup) zal de groei van bacteriën juist afremmen. Een marinade met yoghurt is ook gunstig, want de vele levende bacteriën in de yoghurt concurreren met de bederf bacteriën.
In ieder geval, zelfs als je een hele zure marinade gebruikt, zou ik nooit de oorspronkelijke THT van het vlees overschrijden, dat is een onnodig risico.

Ik heb mijn twijfels over de effectiviteit van zo'n 'vacuum marinator'. Ik begrijp wel het principe, maar of het helpt om de marinade sneller in het vlees te laten trekken... dat weet ik niet zo zeker. Wat wel zeker is, is dat onder vacuüm zal je vlees langer houdbaar blijven dan zonder vacuüm, zeker 1-2 extra dagen als je kip kraakvers was.

Eet smakelijk!!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Hoe beter verpakt hoe minder gevaar er is. Maar denk niet alleen aan de besmetting van het kippenvlees maar denk ook aan het feit dat de bacteriën van het kippenvlees ook kunnen overstappen op andere artikelen in je koelkast.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ho maar! Het zijn bacteriën, geen mariniers op invasie! ;-) 'tuurlijk kunnen bacteriën uit kip andere spullen besmetten (via handen, mes, aanrecht...), maar de bacteriën op de kip blijven op de kip. Ze springen écht niet van het ene naar het andere product in je koelkast, en via de lucht kunnen ze ook niet verspreiden.
Wel verstandig om te letten op lekvocht.
Aangezien de verpakking geopend is zou ik niet meer de houdbaarheids datum aanhouden .
Zeker met kip dient men zeer voorzichtig te zijn
Beter was om de sate direct in te vriezen
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Bewaar in elk geval gemarineerde kip niet langer dan 2 dagen. Rundvlees kan gemarineerd tot 5 dagen bewaard blijven maar kip niet!
Bewaar gemarineerd vlees ook altijd op 4 graden C. of minder en hooguit 7 graden C.
De houdbaarheidsdatum op de verpakking telt niet meer. Deze kip was onder beschermende omstandigheden verpakt en die zijn onderbroken doordat je de verpakking hebt geopend. Zodra je dit doet, komen er al bacteriën bij.

Als je ze niet binnen 2 dagen kunt of wilt consumeren, vries het dan in of maak het vast gaar in de magnetron. Gaar vlees kan je 1 dag langer bewaren.

Nu heb je als ik het goed begrijp zo'n vacu-vin? Is wél lekker om gemarineerd vlees in te bewaren. Doordat je alle lucht eruittrekt, gaan de poriën van de kip open staan en nemen ze de smaken nog beter op. Het is een feit dat bacteriën in een zuurstofarme omgeving minder groeien en je kunt het dan ook beter vacuümeren. Dan kan het vlees
best nog wat langer dan 2 dagen bewaard blijven.
Als je te laat bent met vacuümeren dan zal je het al snel ruiken en voelen. Het is dan plakkerig vlees geworden. Bij twijfel, het zekere voor het onzekere nemen en weg ermee. Maar zoals gezegd, mits goed koud bewaard is het een veilige marche om 2 dagen aan te houden.
amc
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
We zaten hier tegelijk te typen, en zoals gebruikelijk ben je sneller dan ik.
Goed antwoord hoor! + ... maar ik heb ervaring met het vacuüm marineren van vlees, en eerlijk is eerlijk: ik zie geen verschil. Het werkt wél met groente of fruit, maar niet mer vlees. De theorie is leuk, maar de praktijk wat minder.
amc
10 jaar geleden
Grappig dat jij dat óók niet merkt , een smaakverschil bij gevacuümeerd gemarineerd vlees, ik heb dat ook, althans bij kip.
Bij spareribs merk ik het wél! Gemarineerd in de vacuumzak, lage temp. voorgaren in de steamer en dan op de barbie of grill en aflakken met de marinade. Scheelt zeker in smaak als ik het niet vacuümeer!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Aha!!
Ja, dat is natuurlijk anders, als je de spareribs marineert in het zakje, en dan gaan ze IN HET ZAKJE in de steamer. Wat er dan gebeurt, is dat in de steamer gaat de temperatuur omhoog, de sappen van het vlees gaan eruit, mengen zich met de marinade, en als je de zak open maakt en de boel afkoelt, dan trekt de marinade terug in het vlees, dat tijdens het kookproces "poreus" is geworden.
Vandaar het verschil. Ik weet zeker dat als je de spareribs rauw uit het zakje zou halen, en dan gewoon grillen, dan zou je (net zoals met de kip) helemaal geen verschil merken. De reden is dat er in het vlees geen lucht zit, dus de vacuüm maakt geen verschil. In het groentevlees zit wél lucht, vandaar dat het met groente wel werkt zonder dat je de boel hoeft te garen.
amc
10 jaar geleden
Dat ik daar zelf niet aan gedacht heb! Natuurlijk! Vlees heeft geen lucht zeg je, maar het heeft toch wél poriën en die moeten zich bij 'leeg zuigen' toch openen, of zie ik dat verkeerd? Ja, Gabi ik denk heel simpel en laat er mijn eigen inbeeldingsvermogen op los. Ik vond vroeger op school natuurkunde alleen leuk vanwege de proefjes en had eigenlijk alleen goede cijfers omdat ik me alles bij elkaar fantaseerde. Er zat zodoende altijd wel een kern van waarheid in en daardoor kreeg ik altijd wel een paar punten ook al was de gehele uitleg verkeerd. Beter iets opschrijven dan niets hè? Heel in het begin was er eens een vraag in een proefwerk hoe regen ontstond.....
Geen idee maar schreef op (misschien omdat ik aan het strand woon) dat de mensen 's zomers zweten, de zweetdamp stijgt op, koelt af en valt neer als regen. Het principe was goed alleen de damp was toch anders (^0^)! Ach zo om je er ook wel hoor. Ik heb er nooit een onvoldoende voor gehad. Je legt het goed uit, Alleen het feit dat iets met poriën geen lucht zou bevatten, gaat er bij mij niet zomaar in. Of denk ik toch te simpel?