Als er bij voedingstoffen niks wordt aangegeven zit het er dan ook niet in?

Ik heb sinds deze week te horen gekregen dat ik een allergie heb op soja tarwe en pinda. Nu is het even zoeken alleen merk ik steeds vaker iets frustrerends. Namelijk bij Unox erwtensoep: https://www.ah.nl/producten/product/wi163809/unox-stevige-erwtensoep

Ijs: https://www.ah.nl/producten/product/wi221373/hertog-ijssalon-3-chocolades

En chocoladepasta.

Er wordt niks bij de ingrediënten aangegeven (als ik het goed lees) dat er soja , pinda of tarwe in zit. Maar toch word er aangegeven kan sporen bevatten van: soja bijvoorbeeld.

Wat moet ik hiermee? Zoveel producten geven dit aan en het zou zonde zijn als ik het gewoon kan eten en het toch vermijd. Mijn klachten zitten heel diep omdat ik 2 jaar lang zonder diagnose heb gezeten. Het kan maanden duren voordat de klachten afnemen dus ik kan het ook niet zelf ervaren. Ben en jerrys zonder soja en tarwe bestaat niet blijkbaar dus een goede vervanger met chocopasta en glutenvrije pannekoeken zou al schelen.
Wat moet ik doen?

Alvast bedankt
Ps: ik moet echt permanent stoppen met tarwe, soja en pinda en dieet moet daarvan vrij zijn. Een enkele product kan al te veel zijn en mijn klachten niet doen verminderen

een jaar geleden
1.4K
Antoni
een jaar geleden
@steid, als er op een verpakking is vermeld dat het product sporen kan bevatten van ingrediënt x, dan kan het product dus het betreffende ingrediënt bevatten. Dan is het voor jou dus zeer af te raden het betreffende product te consumeren. Je zal dan iets anders moeten kiezen om te eten of te drinken. Wat is daar niet duidelijk aan?
Verwijderde gebruiker
een jaar geleden
Als je allergieën of overgevoeligheden hebt, heeft dat ook te maken met je darmen. Zou je lichaam dan niet belasten met allerlei zooi. Kan verstandig zijn om etiketten (goed) te lezen. In die erwtensoep onder andere suiker, conserveermiddel, raapzaadolie, die niet goed voor je zijn. In dat ijs ook veel suiker en verder stoffen waar je ook overgevoelig voor kan zijn, zoals guargom en carrageen. In chocopasta ook veel suiker en kan raapzaadolie in zitten. Kan goed zijn om zelf wat te maken of iets halen uit de natuurvoedingswinkel.
steid
een jaar geleden
@antoni wat is daar niet duidelijk aan? Als er letterlijk op het pak alle ingrediënten staan vermeld maar nergens pinda's staat en het kan toch sporen van pinda bevatten is dat toch niet zo'n rare vraag? Waar komem die sporen vandaan als het product pinda er niet in zit?
Antoni
een jaar geleden
@steid, dan worden in dezelfde fabriek producten gemaakt waarin pinda's worden verwerkt. In het recept van het product zitten dan geen pinda's, maar er kunnen sporen van pinda's voorkomen in het product.
Utrecht
een jaar geleden
Ik ga ervan uit dat je diagnose door een arts is vastgesteld en dat je een officieel dieetvoorschrift hebt. Ik twijfel een beetje want de mechanismes voor deze drie voedingsstoffen zijn anders: je mag geen tarwe omdat je intolerant bent voor gluten (= eiwit uit o.a. tarwe). Glutenintolerantie is formeel geen allergie (een arts zou het zo ook niet benoemen). En er zijn meer granen die gluten bevatten die je dan niet zo mogen hebben. Lees vooral goed de ingredientendeclaratie op de verpakking. Wat AH op hun website zet is een aardige eerste indicatie, maar daar mag je niet volledig op af gaan. Lees de verpakking.
Wat betekent "kan sporen van xxx bevatten". Dit betekent dat dit ingredient niet in het recept zit van het product; het wordt er niet aan toegevoegd. Maar in andere producten die in dezelfde fabriek of productielijn worden gemaakt, zitten deze wel. De fabrikant kan niet 100,0% garanderen dat er geen sporen uit een vorige productie in dit product terecht kunnen komen.
tinus1969
een jaar geleden
Als aanvulling op Antoni, dan zijn machines bv eerst gebruikt voor producten met noten en daarna voor producten zonder. 100%b garanderen dat er helemaal geen resten van noten zijn, kan dan niet (of wil de fabrikant iig niet).
tinus1969
een jaar geleden
Overigens; als je zo allergisch bent, waarom heeft de arts je dan niet doorgestuurd naar een diëtist, of ben je samen met die arts bezig met een traject? Hoe is er vastgesteld dat je allergisch bent, en waarvoor ben je precies allergisch?
tinus1969
een jaar geleden
Overigens tarwe is berucht lastig. Ga maar eens praten met iemand die coeliakie heeft. Zie bv https://www.glutenvrij.nl/glutenvrij-dieet/over-gluten/wat-zijn-sporen-van-gluten
Ik ken mensen met coeliakie waarvoor in feite een complete eigen keuken en eetplek is ingericht, zodat niemand per ongeluk brood smeert en daarna het mes nog een keer door de boter haalt - want dan is die boter niet meer geschikt voor de persoon met coeliakie.
steid
een jaar geleden
Ik heb net de diagnose gekregen: allergieën op tarwe, soja en pinda. Ook fijn dat mensen er meteen vanuit gaan dat ik alleen maar ijs pizza en chocolade eet terwijl ik 6x in de week sport en een strikt dieet heb. Gaat mij erom dat als ik even wil cheaten eens in de maand ik dan wel iets lekkers kan eten en helaas zij ijs, chocolade en pizza geen mogelijkheid meer. Diëtist die ik heb gekregen geeft aan dat ik sporen bevatten van gewoon kan eten en de huisarts zegt van niet... internet geeft verschillende reacties. Ik weet echt niet meer wat ik moet. Wat als ik het ijs, pizza, pasta etc. gewoon kan eten zou mij dat zoveel helpen in het volhouden van dieet en mentale toestand. De vraag is moet ik t risico nemen om toch deze producten te eten want als ik jullie zo hoor is de kans echt zeer klein dat er toch 'sporen van' in zitten of zo weinig dat het niet echt effect moet hebben
tinus1969
een jaar geleden
Heb je officieel coeliakie?
tinus1969
een jaar geleden
@steid, juist als je net de diagnose hebt, is het belangrijk om een tijdje heel streng te zijn. ten eerste om je darmen tot rust te brengen, ten tweede om zeker te weten dat tarwe/soja/pinda daadwerkelijk de oorzaak zijn en dat je met dit dieet klachtenvrij wordt.
Inekez1
een jaar geleden
Er zijn heel veel soorten ijs waar geen sporen van noten, soja of gluten in zitten. AH sorbetijs en yoghurtijs worden blijkbaar in een andere fabriek gemaakt dan AH roomijs. Het roomijs (alle smaken, zowel van AH als van Hertog en wellicht ook andere merken) kunnen sporen van noten/gluten/soja bevatten. Waarschijnlijk omdat elke roomijsfabrikant ook de smaken met nootjes produceert.
steid
een jaar geleden
Ik zie het inderdaad van het AH ijs daar wordt ik echt blij van. Bij tricolore (ook met chocolade) staat kan sporen bevatten van vrijwel alle noten alleen pinda tarwe en soja niet dus die kan ik ook nemen. Wel apart dat bij alleen chocolade ijs weer wel bevat soja staat. Klopt dit dan wel, dat begin ik me dan af te vragen? Het is precies hetzelfde ijs van precies dezelfde uitgever alleen in een andere bak en de ene bevat soja en de andere niet. En nogmaals ik sport 6 dagen in de week met een bodybuilder voedingsschema. Ik kan mezelf geen bodybuilder noemen maar ik heb een mooi afgetraind lichaam wat ik nu de komende maanden moet zien bij te houden met nieuw eten, door jullie tips kom ik er wel uit. Iemand wel nog een verklaring voor het bovenstaande?
steid
een jaar geleden
Vergeten: echt super bedankt voor alle tips en reacties. Ik heb geen coeliakie maar lichte allergieën. Omdat mijn hormoonsysteem helemaal is omgegooid zijn mijn klachten ernstig. Ik heb ook komende weken onderzoeken richting andere auto imuunziektes (heb zelf al diabetes) en schildklierziektes.

Antwoorden (1)

De genoemde ingrediënten op de verpakking zijn de dingen die er sowieso in zitten. Soms is daarbij ook een percentage aangegeven zodat je weet hoeveel er in zit, maar dat hoeft niet. Een product dat in principe vrij is van bijvoorbeeld pinda, maar gemaakt wordt in een fabriek waar ook producten worden gemaakt die wel pinda bevatten, dan kan het gebeuren dat er per ongeluk een klein beetje pinda toch in het product terecht komt. Met name als er gewerkt wordt met poeders die vanuit grote emmers of zakken in mengmachines worden geschud, kan er wel eens wat van dat meel of poeder wegstuiven en in een andere bak terechtkomen. Of als bij bereiding van product A een klodder deeg achterblijft in de mengmachine en daarna wordt product B in diezelfde machine gemengd, dan kan er een heel klein deel (= sporen van...) het andere product of ingrediënt in product B terecht komen.

Die pinda staat dan niet in de ingrediëntenlijst, want is niet bewust aan het product toegevoegd. Maar omdat het soms zou kunnen voorkomen dat er toch een heel klein beetje pinda per ongeluk in terecht is gekomen, wordt er op de verpakking wel voor gewaarschuwd, juist voor mensen die het vanwege een allergie echt moeten vermijden. Dat wordt dan omschreven als "...kan sporen bevatten van pinda..."

Los van de ingrediënten waar je allergisch voor bent, is het voor je lijf sowieso beter om gezond te eten. Ik ben helemaal nergens allergisch voor, maar van veel chocoladepasta, ijs en pannenkoeken krijg ik ook binnen 24 uur darmproblemen en bij producten met veel suiker snel last van wisselende bloedsuikerspiegel.
---
Als je toch graag chocolade en andere lekkernijen wil eten en zeker wil weten dat ze vrij zijn van soja, pinda en gluten, kijk dan eens op speciale websites met producten die geschikt zijn voor mensen met diverse allergiën. Je kunt eenvoudig filteren welke allergenen er niet in mogen zitten en krijgt dan een duidelijk overzicht van geschikte producten. Wel duurder dan in de supermarkt, dus ook om die reden niet te veel van eten.

In de supermarkt kun je een bak yoghurtijs of sorbetijs kopen, vrij van allergenen. Houd je van ijs met chocola, rasp er dan zelf kleine stukjes chcolade overheen.
Toegevoegd op 21 juli 2022 20:38: bron, tekst
een jaar geleden