Als er bij voedingstoffen niks wordt aangegeven zit het er dan ook niet in?

Ik heb sinds deze week te horen gekregen dat ik een allergie heb op soja tarwe en pinda. Nu is het even zoeken alleen merk ik steeds vaker iets frustrerends. Namelijk bij Unox erwtensoep: https://www.ah.nl/producten/product/wi163809/unox-stevige-erwtensoep

Ijs: https://www.ah.nl/producten/product/wi221373/hertog-ijssalon-3-chocolades

En chocoladepasta.

Er wordt niks bij de ingrediënten aangegeven (als ik het goed lees) dat er soja , pinda of tarwe in zit. Maar toch word er aangegeven kan sporen bevatten van: soja bijvoorbeeld.

Wat moet ik hiermee? Zoveel producten geven dit aan en het zou zonde zijn als ik het gewoon kan eten en het toch vermijd. Mijn klachten zitten heel diep omdat ik 2 jaar lang zonder diagnose heb gezeten. Het kan maanden duren voordat de klachten afnemen dus ik kan het ook niet zelf ervaren. Ben en jerrys zonder soja en tarwe bestaat niet blijkbaar dus een goede vervanger met chocopasta en glutenvrije pannekoeken zou al schelen.
Wat moet ik doen?

Alvast bedankt
Ps: ik moet echt permanent stoppen met tarwe, soja en pinda en dieet moet daarvan vrij zijn. Een enkele product kan al te veel zijn en mijn klachten niet doen verminderen

Toegevoegd op 21 July 2022 14:23: omschrijving

Weet jij het antwoord?

/2500

De genoemde ingrediënten op de verpakking zijn de dingen die er sowieso in zitten. Soms is daarbij ook een percentage aangegeven zodat je weet hoeveel er in zit, maar dat hoeft niet. Een product dat in principe vrij is van bijvoorbeeld pinda, maar gemaakt wordt in een fabriek waar ook producten worden gemaakt die wel pinda bevatten, dan kan het gebeuren dat er per ongeluk een klein beetje pinda toch in het product terecht komt. Met name als er gewerkt wordt met poeders die vanuit grote emmers of zakken in mengmachines worden geschud, kan er wel eens wat van dat meel of poeder wegstuiven en in een andere bak terechtkomen. Of als bij bereiding van product A een klodder deeg achterblijft in de mengmachine en daarna wordt product B in diezelfde machine gemengd, dan kan er een heel klein deel (= sporen van...) het andere product of ingrediënt in product B terecht komen. Die pinda staat dan niet in de ingrediëntenlijst, want is niet bewust aan het product toegevoegd. Maar omdat het soms zou kunnen voorkomen dat er toch een heel klein beetje pinda per ongeluk in terecht is gekomen, wordt er op de verpakking wel voor gewaarschuwd, juist voor mensen die het vanwege een allergie echt moeten vermijden. Dat wordt dan omschreven als "...kan sporen bevatten van pinda..." Los van de ingrediënten waar je allergisch voor bent, is het voor je lijf sowieso beter om gezond te eten. Ik ben helemaal nergens allergisch voor, maar van veel chocoladepasta, ijs en pannenkoeken krijg ik ook binnen 24 uur darmproblemen en bij producten met veel suiker snel last van wisselende bloedsuikerspiegel. --- Als je toch graag chocolade en andere lekkernijen wil eten en zeker wil weten dat ze vrij zijn van soja, pinda en gluten, kijk dan eens op speciale websites met producten die geschikt zijn voor mensen met diverse allergiën. Je kunt eenvoudig filteren welke allergenen er niet in mogen zitten en krijgt dan een duidelijk overzicht van geschikte producten. Wel duurder dan in de supermarkt, dus ook om die reden niet te veel van eten. In de supermarkt kun je een bak yoghurtijs of sorbetijs kopen, vrij van allergenen. Houd je van ijs met chocola, rasp er dan zelf kleine stukjes chcolade overheen.

Toegevoegd op 21 July 2022 20:38: bron, tekst
Bronnen:
https://www.glutenvrijewebshop.nl/glutenvr...

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord op die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100