Waarom bevriest mijn bier ? Terwijl er alcohol inzit, kan toch helemaal niet ?

Toegevoegd na 2 minuten:
In het vriesvak van mijn koelkast.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Dranken
17.6K

Het beste antwoord

Omdat het alcoholpercentage daarvoor te laag is. Sterke drank zal in je vriesvakje niet bevriezen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ook dat kan bevriezen in de vriezer, mits het maar koud genoeg is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ervanuitgaande van een huis-tuin en keuken ding he ;)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Met een gemiddeld vriesvakje een een drank van 40 procent gaat je dat echt niet lukken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Jonge jenever is 40 % , had het voor me vader ff koud in de vriezer gedaan ,en vergeten eruit te halen...
Was toch echt na 2 dagen bevroren hoor
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een vriezer is dan ook behoorlijk kouder dan een vriesvakje in een koelkast
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+je van mij
wij hebben altijd een fles limocello(weet even het percentage niet meer maar kan niet meer zijn dan 30%) en dat bevriest ook niet

Andere antwoorden (4)

Pure alcohol kan ook bevriezen. Dus een mengsel van 5% alcohol en 95% water kan dat ook.
13 jaar geleden
Zwak-alcoholische dranken bevriezen wel Alcohol houdende dranken met een percentage vanaf een % of 30-35 zullen dat niet doen, Wees trouwens blij,dat her flesje (als het daar in zat) niet is gesprongen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Alle vloeistoffen kunnen bevriezen, als de temperatuur maar laag genoeg is.

Als je twee vloeistoffen mengt, veranderd van beide het vriespunt.

Zo kunnen laag alcoholische drankjes in de koelkast bevriezen...

Toegevoegd na 2 dagen:
In de koelkast moet natuurlijk in het vriesvakje zijn. Of in de vriezer.
13 jaar geleden
Het ligt aan de temperatuur van de vriezer en het percentage alcohol dat in de drank zit. Hoe meer alcohol in een drank zit hoe minder kans op bevriezen in een gewone huis-tuin-keukenvriezer. Bier is een laag-alcoholiche drank dus bevriest eerder dan een hoog-alcoholische drank, een destillaat zoals rum, cognac, wodka. Zodra het alcoholpercentage 30%-40% bevat zal het in de huisvriezer niet bevriezen. Zou je een drank van 100% alcohol willen bevriezen moet je een vriezer hebben die 114 gradenC. vriest, want daar ligt het vriespunt van alcohol. Dan verandert ethanol in een vaste stof. Vandaar dat ze in het water van de ruitensproeier van de auto een stof als ethanol toevoegen, anders zou dit water bevriezen bij vorst. Hoe meer ethanol het water bevat, hoe harder het zou mogen vriezen voordat het bevriest. Dit om aan te geven hoe het percentage zich verhoudt.
amc