Kan het kwaad als ik het 'misvormde' gedeelte van de biscuit/kapsel afsnijd? Zie omschrijving

Ik ben vanavond aan de voorbereidingen begonnen om voor het eerst een taart te maken. Vanavond heb ik aller eerst een biscuit/kapsel gebakken en morgen wil ik hem vullen en bekleden. Alleen nu is de biscuit helemaal bol aan de bovenkant geworden in de oven. Ik heb op internet gelezen dat je de biscuit moet omdraaien zodra deze uit de oven is gekomen, de onderkant word dus je bovenkant. Kan het kwaad als ik het bolle gedeelte afsnijd en dit gedeelte dus als bovenkant ga gebruiken? Of lukt het dan niet goed om hem in twee lagen te snijden?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
2.5K

Antwoorden (3)

Hallo,

leuk dat je een taart aan het maken bent.
Het kan geen kwaad als je de bolle kant eraf snijdt.
Wees creatief, al snijd je de cake doormidden en bouw je er een vorm van. wat je vervolgens kunt bekleden met marsepein. ect.

Veel succes!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Bedankt voor je reactie! Kan ik het bolle gedeelte dan beter als bovenkant gebruiken of gewoon als onderkant? De buitenkant van de taart zal ik nog besmeren met banketbakkersroom.
Ja dat is absoluut funest voor een heerlijke taart. Als dit gebeurt moet je onmiddellijk een nieuwe bakken en er minder beslag in de vorm gieten. Weer een leermoment.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
http://www.creativecelebrationcakes.co.uk/page40.htm

Ik heb hier een site gevonden waarop het stap voor stap staat aangegeven hoe je een taart met bolle bovenkant in mooie gelijke delen deelt.

Het komt hierop neer, doe de taart na afkoeling terug in de vorm. zodat de bolle kant boven de vorm uitsteekt van opzij gezien. Nu snijd je de bolling eraf met een groot mes en als je de bovenkant van de vorm volgt, wordt hij mooi recht.
Wil je hem voor het vullen in 2 helften snijden, kan dit door wat hoger in de vorm terug te leggen en zo langs de vormrand door te snijden of je neemt de taart en geeft rondom aan met messneetjes in de zijkant rondom, zodat je een helft op gelijke hoogte rondom hebt. Zet boven de lijn op een plek een cocktailprikker en precies erboven nog een op de andere helft. Zo kan je ze na het vullen precies boven elkaar weer sluiten. Je snijdt hem door, door een sterke ijzergarendraad in de gleuf rondom te leggen en met gekruiste handen een eind van de draad vast te pakken en dan trek je de draad zo door taartbodem heen en zo snij je met de draad de taart door. Gewoon je gekruiste handen met de draadeinden erin weer naar de juiste kant trekken.
amc