Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Zijn de harde stukjes in patat ongezond?

Een vriendin van mij zegt dat de harde stukjes in patat zo hard zijn omdat ze veel vet hebben opgenomen, en daarom ongezond. Zelf dacht ik juist dat de zachte delen meer vet hebben, omdat ze zo "sponge-achtig" zijn.
Of maakt het niet uit voor de vetopname?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ritsuka
12 jaar geleden
Het is sowieso iets om maar met mate te eten, harde stukjes of niet.
Ligt ook wel aan het type vet waarin je ze bakt.
Of je neemt ovenfriet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het probleem zit niet in de patat maar in de mayonaise ritsuka!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Pelle, dat is onjuist, vetten zijn ongezond en die zitten zowel in de patat als in de mayonaise. Het zetmeel in patat maakt je dik, net als pasta, omdat zetmeel wordt omgezet in suiker, en suiker wordt in je lichaam omgezet tot vet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Vetten zijn helemaal niet ongezond en zetmeel maakt je niet dik zolang je maar net zoveel kcal verbruikt als eet. Je kletst lekker maar links of rechtsom zijn kcal helemaal niet ongezond en zetten ook niet aan zolang je ze ook weer verbruikt. Dus jij eet vet- en zetmeelloos.... nou dat is pas gezond.
Ritsuka
12 jaar geleden
het is inderdaad vaak meer de mayonaise en andere sausjes die er bij zitten, maar de transvetten zijn ook niet ongezond. Vet op zich is niet ongezond hoor, heeft je lichaam juist nodig voor allerlei processen. Maar dit is vooral de plantaardige vetten (avocado, noten etc), en ook de dierlijke vetten met mate (vlees, melkproducten, boter etc.) Zetmeel maakt je niet dik, het geeft energie voor te bewegen. Als je te veel eet voor je activiteitsniveau word het omgezet in vet, maar als ik geen koolhydraten eet, kan ik niet goed sporten hoor. Dan merk ik gewoon dat ik geen energie heb.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Te veel zetmeel maak je wel dik, en is trouwens ongezond. Wat dacht je van wit brood? Zetmeel wordt inderdaad omgezet in vetten, enkel als je er te veel van eet, maar dat geld voor iedere voedingstof. Zelfs eiwitten kunnen omgezet worden naar vet.
Zeker al gehoord over de Voedselzandloper? Zie link, het bovenste gedeelte in die loper eet je liefst zo weinig mogelijk. http://www.voedselzandloper.com/
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Teveel kcal maakt je dik fader..... niet teveel zetmeel als je alles gewoon verbruikt.
Ritsuka
12 jaar geleden
ik eet gewoon zoals goed voor mij voelt, voornamelijk gezond, met af en toe lekker koekjes etc erbij.
en mijn figuur is prima, en zetmeel geeft mij lekkere energie voor het sporten. Het gaat er om dat je genoeg beweegt, ik doe aan krachttraining, dan heb je echt wel energie nodig. Zit gemiddeld op 2500 kcal per dag gok ik.

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Geef jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Antwoorden (1)

Uit de harde delen (de kleinere stukjes) is het water volledig verdampt en die bevatten inderdaad veel meer vet, zelfs meer dan chips.
De zachte delen zoals u het noemt bevatten binnenin geen vet maar water, enkel aan de buitenzijde (het korstje steekt wat vet) Even deppen in een stuk keukenrol neemt al heel wat vet weg
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Deel jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing