Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Ik wil mijn kaas graag bij kamertemperatuur bewaren, maar na een paar dagen krijg ik toch schimmel. Wat te doen?

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Mag ik vragen hoe je erbij komt om kaas op kamertemperatuur te bewaren.
Ik kom er niet helemaal bij met mijn hoofd?
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Hoeveel graden is kamertemperatuur. Volgens mij 15 graden.

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Geef jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Het beste antwoord

Een donkere en koele plaats, de kaas gewikkeld in een theedoek,zo deden wij het vroeger thuis, ging prima!
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (13)

niet zo eigenwijs zijn.. en je kaas in de koelkast bewaren!
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Kaas hoort eigenlijk niet in de koelkast maar op een koele donkere plaats bewaard te worden.
De koelkast is te koud.Om de smaak van kaas tot zijn recht te laten komen moet je hem voor het eten even op kamertemperatuur laten komen.
Aldus mijn buurman de kaasboer.
Is het wel schimmel? In eerste instantie gaat kaas zweten, het vocht verdampt en er blijft een laagje zout achter. Om dit te voorkomen, zal je meer kaas moeten eten;-)
(Lees meer...)
jc54
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Minder kopen en sneller eten
Deze schimmel kan geen kwaad, kijk maar in een kaaswinkel, daar ligt alles op de plank. De kaasboer snijdt het af voor het oog, maar je kunt het gewoon opeten zonder ziek te worden.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Als het goed is ligt de kaas die al aangebroken is niet op de plank maar in de koeling. Alleen kaas die nog in de plastic zit mag buiten de koeling liggen en ook deze gaat 's avonds weer keurig de koeling in.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ik heb in een kaaswinkel gewerkt. Daar heb ik nóóit schimmel van de kaas afgesneden, de winkel zelf wordt koel gehouden, en de aangebroken kazen gaan echt aan het einde van de dag gewoon de koeling in. Oh, en dan is het ook nog gewoon niet waar dat je schimmel er alleen 'voor het oog' af snijdt, en het gewoon zou kunnen eten. Om een heel simpele reden: anders dan bij officiële schimmelkazen weet je niet wélke schimmerl het precies is. Overigens, als ik ooit een kaasboer schimmel 'voor het oog' van kaas af zag snijden om die kaas vervolgens te verkopen, zou ik ter plekke de Voedsel en Warenautoriteit bellen.
Je hebt twee keuzes: óf een paar plakjes per dag kopen en die in één of twee dagen opeten. Of een stuk kopen en dat in de ijskast leggen en het een halfuurtje voor gebruik eruit halen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Die schimmel is niet gevaarlijk en als die schimmel zichtbaar is dan kun er heel dunnetjes met de kaasschaaf er over heen en die schimmel verwijderen .
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Dat je jou kaas bij kamertemperatuur wilt bewaren, is helaas toch een verkeerde methode. Melk of vlees kun je ook bij kamertemperatuur willen bewaren, maar dan krijg je toch snel problemen met de kwaliteit, en zo is dat ook met kaas.
Kaas is een levend product. De micro-organismen, die het rijpingsproces op gang brengen en zo verantwoordelijk zijn voor de gewenste smaakstoffen en de juiste kwaliteit, blijven in het eindproduct doorleven. Koel bewaren is dan ook nodig om bederf tegen te gaan. Veel van de waardevolle smaakstoffen gaan echter verloren wanneer kaas bij een te lage temperatuur wordt bewaard. Daarom de volgende tips:

Bewaar kaas best helemaal onderaan in de koelkast waar de temperatuur iets hoger is, indien mogelijk liefst in de groentebak.
Uitzonderingen zijn , blauwschimmelkaas en sterk gerijpte kaas: zij moeten hoger in de koelkast worden bewaard waar de temperatuur lager is.
Het is aan te bevelen kaas altijd luchtdicht verpakt te bewaren, in hermetisch gesloten dozen, in aluminiumfolie of in de oorspronkelijke vacuümverpakking.
Neem kaas een half uur voor gebruik uit de koelkast. De kaas krijgt dan de tijd om te "chambreren" en al zijn smaakstoffen vrij te maken.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Dan moet je die kaas gewoon weggooien.

Als je kaas in de supermarkt haalt, ligt het ook in de koelvak dus wanneer je thuis bent moet ie in jouw koelvak.
Melkproducten moeten absoluut gekoeld bewaard worden.
Moet je je kaas onder een microscoop bekijken na een dag buiten de koeling.
Straks word je nog ziek.
Gewoon de koeling en en anders weggooien elke keer, die handel.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
misschien vacuüm verpakken als je het per se niet in de koelkast wilt hebben.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ik gebruik zo'n vacuum doos met een pompje en zet die op een koele plaats.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Nu ben ik toch benieuwd wat voor je doos je bedoelt ?
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ik heb geen foto. Het is van het bedrijf die ook die wijnfles doppen met een pompje maakt. Het is zo'n wijnfles dop op een plastic doos met een gat bovenin.
Dat gaat helaas niet.! De kamertempetuur is 18 tot 20 graden in deze tijd. En een kaas kan daar niet tegen...
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ik bewaar mijn kaas zonder probleem op kamertemperatuur, maar zorg ervoor dat hij niet 'stijf' ingepakt zit en een tikkie kan ademen. Ik leg een plastic zak op tafel (waar ooit een halfje brood in zat), zoveel mogelijk lucht erin 'vangen', kaas erin schuiven en dan de opening dichtslaan, zodat de zak flink opbolt. Een mes of vork (whatever) over de opening leggen zodat die redelijk dicht blijft en klaar. Blijft wel een week goed. Behalve in een hittegolf, dan wordt het minder.
Een ouderwetse kaasstolp werkt natuurlijk ook.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Kaas van een kaasboer met korst moet bij 7/8 graden bewaard worden, de aangesneden kant kunt je ev. met boter besmeren en anders, helaas plastic. Bij gebruik even van tevoren het stuk wat opgaat even van te voren uit de koelkast halen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
in de koelkast leggen!!!! of anders in een koeltas (ah) met een ijspack
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Deel jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing