is Stevia gevaarlijk voor de gezondheid?

Ik koop steeds meer producten met Stevia zoals chocolade, confituur, ijsroom, siroop... maar is dit niet gevaarlijk voor de gezondheid.
Sommigen beweren van wel, anderen zeggen dat het toch een hele grote hoeveelheid moet zijn vooraleer het "echt" gevaarlijk zou worden.

Weet jij het antwoord?

/2500

Momenteel zijn er geen onderzoeken die bewijzen dat stevia enig gezondheidsrisico inhoud. Mocht het echter risico inhouden dan denk ik niet dat het voedselagentschap het gebruik van stevia zou toelaten.

In tegendeel, Stevia wordt gewonnen uit een plantje uit Zuid-Amerika. Plantaardig is nog steeds beter dan al die scheikundige zoetmakers.

Bronnen:
http://www.s-t-e-v-i-a.be/

"Stevia is een zoetstof die puur natuurlijk van aard is en gewonnen wordt uit de plant genaamd Stevia Rebaudiana. Doordat Stevia een natuurlijk product is en weinig tot geen bijwerkingen kent, in zeer zeldzame gevallen kan misselijkheid voorkomen en dat is wel het ergste, is het zeer geschikt als vervanging voor suiker zonder koolhydraten. Ook is de zoetstof Stevia temperatuur stabiel, wat het zeer geschikt maakt om mee te koken, in tegenstelling tot andere chemisch verkregen zoetstoffen."

Bronnen:
http://www.zoetstofstevia.be/

Stevia is lange tijd tegengehouden door de organisaties die over de veiligheid van ons voedsel waken. Dit omdat er twijfels waren of bepaalde stoffen in deze zoetstof wellicht kankerverwekkend zijn. In het laboratorium bleek dat stevia soms spontaan werd omgezet in een carcinogene stof. Als het nu om een essentieel geneesmiddel zou gaan waar vele mensen baat bij zouden hebben, zou zo'n stof (heel misschien kankerverwekkend, maar daarvoor bestaan geen concrete aanwijzingen) veel sneller zijn goedgekeurd, omdat de voordelen zoveel groter zouden zijn dan de twijfels. Maar stevia is een zoetstof, en daarvan hadden we er al een aantal. In die zin was stevia dus niets nieuws. En als iets niets nieuws is maar slechts een uitbreiding op de al bestaande keuzes, dan ben je veel voorzichtiger wanneer er twijfels zijn over mogelijke kankerverwekkende eigenschappen. Dan wil je eerst grondig onderzoek doen. Maar goed, in 2009 (als ik het goed heb) diende Cargill, 's werelds grootste verkoper van stevia, een verzoek in om de stof toch goed te keuren. Dit verzoek ging vergezeld van een aantal onderzoeksverslagen, verzameld door datzelfde Cargill. De EFSA (European Food Safety Agency) ging met het verzoek aan de slag, en stond in 2010 stevia toe voor gebruik in voedingsmiddelen (zie de eerste link hieronder). De EFSA stelde wel de maximale dosis op slechts 4 mg per kg lichaamsgewicht. Deze ADI (aanvaardbare dagelijkse inname) wordt makkelijk overschreden, zowel door volwassenen als door kinderen, wanneer stevia wordt gebruikt in alle voedingsmiddelen die worden geconsumeerd. Ter vergelijking: de ADI van aspartaam is tien keer zo hoog, namelijk 40 mg per kg lichaamsgewicht. Ondanks de goedkeuring door de EFSA (en door de Amerikaanse FDA) blijven er twijfels. Die twijfels worden helaas vaak onderdrukt door belangengroeperingen en door "gelovigen" die van mening zijn dat alles wat natuurlijk is, automatisch veilig en gezond moet zijn - iets dat aantoonbaar onjuist is. Om ook dit aspect onder de aandacht te brengen, heb ik mijn tweede link toegevoegd. Daarin kun je lezen over de nadelen van stevia. Onderaan dat artikel, onder het kopje REFERENCES, staan verwijzingen naar gerelateerde artikelen - zeer interessant leesvoer voor iedereen die ook eens de andere kant van het verhaal wil horen. Het antwoord op je vraag is dus genuanceerd. Stevia is goedgekeurd, maar er blijven grote twijfels. Lees de andere antwoorden, lees mijn links, en oordeel zelf. (zie ook reactie)

Bronnen:
http://evmi.nl/product-ontwikkeling/efsa-k...
http://www.livestrong.com/article/99571-da...

het kan heel kort door de bocht, ik heb op de markt 2 stevia planten gekocht :) werkt prima, lekker in de thee, en als thee hou rekening mee dat het wel 400x sterker is dan suiker :) vaak worden er wel als aanvulling op het produkt vulstoffen toegevoegd, dus ff opletten als je iets wil aanschaffen. het wordt al eeuwen gebruikt, dus het zal onze tijd wel uitdienen.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100