Proeft men werkelijk verschil als iets met liefde gemaakt is?

Ze zeggen dat eten extra lekker smaakt als het met liefde gemaakt is. Maar als een recept exact hetzelfde is gemaakt, alleen de ene keer met liefde en de andere keer niet proef je dan echt verschil?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
2.5K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Waar haal je deze nu weer vandaan???
Knap stukje denkwerk hoor..
;-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
My mind O=)

Antwoorden (17)

Ik denk het wel, maar ik ga het niet uitproberen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het gaat om de aandacht die eraan besteed is ,en hoe de tafel gedekt is de hele entourage erom heen. Kaarsje ,sfeer .Als iemand met een stugge kop een stampot bereid en het op een paar borden verdeeld en ze op het schootje neer "gooit"is het zonder liefde.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Leuk beantwoord;-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Maar hij had het over Precies dezelfde wijze. Toch leuk gevonden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
tja stampot is stampot maar hoe breng je het??
Ja hoor. Je proeft ook verschil als je andere muziek opzet. Of je keuken in een andere kleur schildert. Smaakbeleving is nogal complex.
rose
14 jaar geleden
Ik denk dat het te maken heeft met beleving; als het van te voren wel of niet word verteld zal een verschil maken. Als het van te voren word verteld; krijg jij het gevoel van: Wow, dat is voor mij gemaakt met alle liefde. Word het je niet verteld ga je ervan uit dat je normaal ook dezelfde smaak is. Ik denk dat het dan ook met name een verkoopargument is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb altijd gehoord dat eten slechter smaakt als het met liefde gemaakt is. Het is dan een soort excuus voor de slechte kwaliteit: "Maar het is wel met liefde gemaakt hoor."

Dus aangezien er al verschillende opvatting over de smaak van liefde (in eten) zal je dit niet kunnen proeven.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee en ja. Nee, want liefde is geen proefbaar ingredient. Maar ja, want smaak is niet alleen een kwestie van neus en tong. Als iets er lekker uitziet, smaakt het ook beter. Als je weet dat iets met liefde gemaakt is, heeft dat ook invloed op HOE je het proeft., dus hoe het je smaakt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je ook weet dat het met liefde is gemaakt, smaakt het waarschijnlijk beter.. (zoals het "placebo" effect)
En anders waarschijnlijk niet.. 'Wat niet weet wat niet deert'.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Eten met liefde maken is voor mij dagelijkse kost. Ik hou nou eenmaal van koken, van de verse ingrediënten, van de geuren die vrijkomen. Het meditatief bezig zijn. Dat is voor mij liefde voor het koken. Ze vinden het bijna altijd heerlijk wat ik maak.

Echter, soms heb je haast of je hebt geen zin om te koken, of zoals mijn moeder, je houdt helemaal niet van koken. Tja dan smaken dezelfde gerechten echt minder lekker hoor.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als beide keren het recept tot op de letter gevolgd is, zul je in een blinde smaaktest het verschil niet proeven.

Echter, als je vooraf weet welk bord 'met liefde' is bereid, en welke vol afschuw, dan proef je wel degelijk verschil. Smaakbeleving zit tussen de oren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Krizzz,waar had je je mond anders willen hebben?
Ik denk het niet, stel je voor je maakt met heel veel liefde een enorm lekker gerecht. Als je net klaar bent krijg je een telefoontje en daardoor ben je ineens super sago. Als je dan heel sago het gerecht opdient zal het denk ik minder smaken dan dat je normaal kookt en het vrolijk opdient. Het gaat om de beleving.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja dat proef je, want dan is het namelijk het verschil... Dat is nu net wat je aan af proeft... Liefde is altijd zorgvuldig, altijd precies goed gaar en precies goed gekruid... Kortom je proeft het als het met liefde bereidt is...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja

Smaak is echter subjectief. Dus waarschijnlijk niet te testen. Maar als je waardering hebt voor het eten en hoe het is klaar gemaakt, dan vind jij dat lekkerder.

Een vriendin bedankte het kippetje voor zijn leven, de groente dat het heeft mogen groeien voor haar, enz. Dan begint ze met aandacht te eten. Zeker wanneer ze dit erg erbovenop gooide, zag ik haar echt genieten.

Ik doe het te weinig.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja dat verschil is er !
Met liefde bereid is met aandacht, met er tijd in te steken, met het recept strict te volgen en tijdens de bereiding regelmatig te proeven!Zonder de voorbereiding vooraf niet te vergeten!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De intentie is belangrijker dan de proef "eating the cake" Neen je proeft het niet maar juist omdat je weet dat het met liefde bereidt is , ben je zo blij dat de andere zintuiglijke waarnemingen het af laten weten.De euforie van het liefdesrecept weegt niet op tegen de objectiev smaakcriteria.
het is zoals in een restaurant waar de gastheer of vrouw heel innemend is je toleranter zult zijn in de beoordeling.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Met liefde = met zorg, het maakt uit of je afgewogen7 gram gist in een brood doet, of er op het oog een kwak gist indoet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er hoeft niet werkelijk een verschil te zijn maar je kan ZELF wel een verschil maken. Het maakt namelijk ale een verschil of jij iets proeft met de gedachte :''Nou, ik weet niet of dit zo lekker smaakt.'' of ''Jasses dit ziet er echt zo smerig uit !''. Toch ?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
nee dat is grote flauwekul.het gaat er om hoe je iets bereid ,daar zijn kruiden heel belangrijk bij