Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Is er een manier van voedsel conserveren (inblikken, invriezen, vriesdrogen, enz.) waarbij het voedsel onbeperkt hoodbaar blijft?

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
1.6K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Ik vermoedt dat verreweg 't meeste voedsel alleen goed blijft als je 't bewaart bij -273,15 graden Celcius (oftewel 0 graden Kelvin).
Bij meer dagelijkse temperaturen is 't belangrijk om voedsel luchtdicht te bewaren en alle lucht er uit te pompen. Maar dan nog: er zitten altijd bacteriën in en langzamerhand zullen die toch koloniën vormen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Gebruik maken van wekflessen :)
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Vast wel. Er zijn zaden van de palmboom gevonden die, na 2500 jaar in de woestijn te hebben gelegen, weer tot bloei konden worden gebracht (en dus kennelijk "houdbaar" waren gebleven).
Met die kennis zou toch wel wat op het gebied van houdbaarheidsverlenging bereikt moeten kunnen worden, dunkt me.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Door het voedsel gewoon aan de plant te laten zitten. Maar iets in me zegt, dat je dit antwoord niet wilde horen ;-)
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ik merk zelf dat ik door voedsel volledig te dehydrateren de beste resultaten wat dat betreft bereik. Sommige kruiden, paddestoelen maar bijvoorbeeld ook tomaten en zelfs rundvlees heb ik op die manier ruim tien jaar goed kunnen houden.

Maar het hangt natuurlijk vaak grotendeels af van het voedsel dat het betreft. Ben zo wel eens verhalen tegengekomen van potten honing uit de tijd van de Farao's die nog prima voor consumtie geschikt waren anno nu.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Het voedsel afkoelen tot nul Kelvin is een oplossing.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
De zaden bewaren, en volgend jaar zaaien. Daarna dit idee herhalen.

Zo heb je elk jaar vers voedsel. Een onuitputtelijke bron. Over tienduizend jaar is je voedsel nog net zo dagvers als vandaag.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding