Is tomatensoep gemaakt van een blikje tomatenpuree met bouillon net zo effectief als het eten van 5 eetlepels tomatenpuree per dag?

http://mens-en-gezondheid.infonu.nl/beauty/18711-tomaten-zijn-goed-tegen-t-huidverouderingsproces-en-kankers.html

Toegevoegd na 4 minuten:
Wetenschappelijk onderzoek heeft aangetoond dat 5 eetlepels tomatenpuree aangelegd met een eetlepel olijfolie effectief werkt tegen uv straling en dat de huidstructuur verbeterd. Maar gaat het dan om het puur eten van de puree of is het effect hetzelfde wanneer je een eetlepel olijfolie inneemt, en daarna een kop soep op drinkt dat gemaakt is van een blikje tomatenpuree met bouillon? Wie heeft hier verstand van?

Toegevoegd na 12 minuten:
En dan bedoel ik 2 keer per dag een kop soep van een klein blikje tomatenpuree, zodat je wel 5 eetlepels tomatenpuree binnen krijgt.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
3.8K

Het beste antwoord

Een blikje tomatenpuree, het kleinste blikje, is ongeveer één eetlepel puree. Dus zou je er 5 moeten nemen. Tikje overdreven. Soep kan je van tomatenpuree maken, maar dan gaat er naar verhouding minder puree in, anders gezegd, de soep is minder sterk. Zelf maak ik wel eens tomatensoep van een heel pak tomatensap. dan kom je iets meer in de richting van wat meer puree, maar dan nog.
Bij al dit soort claims en adviezen geldt eigenlijk maar één ding: neem gerust regelmatig een product met tomaat, gestoofd, gebakken, glas tomatensap, ketchup telt ook. Met mate. In de bouillon die je neem ik aan van een blokje of zakje maakt zit veel te veel zout.Wat je gezonder wordt van de tomaten ( de lycopeen) wordt je ongezonder door het teveel aan zout. Dus!
Als je echt verslaafd aan tomatenproducten zou willen zijn: Bij het ontbijt een glas tomatensap, tussen de middag een gebakken eiwit met gebakken tomaat en in de avond de kop soep. Daarna een stukje kip of vis of vega met wat ketchup en dan gelijk mayonaise afzweren. Afwisseling is beter dan eeuwig hetzelfde.

Toegevoegd na 10 uur:
Na dat dagmenu kun je het nog bekronen met een Bloody Mary.... De grap van tomaten met de olijfolie is, dat de tomaten rauw niet genoeg lycopeen hebben. Door te stoven of te bakken of anderszins te verhitten, en dan liefst met een vet - en dan is olijfolie een goede keuze-ontstaat de grotere hoeveelheid lycopeen.
De vraag is uiteindelijk of een compleet ander eetpatroon niet exact hetzelfde bereikt: afwisselend eten, alle kleuren groente en fruit. Alleen dat tomatendieet is heel erg eenzijdig en de kans is dat je huid op den duur verkleurt. Mij is een geval bekend van iemand die altijd wortelen at. Die werd- serieus- geel.