Als je gaat minderen op de volgende stoffen, bij welke heb je dan het meeste resultaat van afvallen? Koolhydraten, vet of suiker?

Het gaat er niet om wat verantwoord is of wat dan ook. Alleen welke van deze 3 stoffen het meeste af val resultaat geeft als je gaat minderen met de stoffen.

Graag ook een uitleg erbij.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Het beste antwoord

Het maakt voor de optelsom niet uit of je mindert met koolhydraten vetten, eiwitten of dat je ze mindert in wat voor verhouding dan ook. Het gaat altijd om de totale hoeveelheid calorieën. Daar is tamelijk recent nog het een en ander aan wetenschappelijk onderzoek naar gedaan. Primair is het dus een kwestie van energiebalans.

Je moet echter wel rekening met enkele dingen houden. Van een aantal voedingsstoffen heb je minimale hoeveelheden nodig om gezond te blijven en ook de verhouding tussen de verschillende voedingsstoffen is van belang. De opname van vitamine D is bijvoorbeeld beter samen met calcium en ook vet is een belangrijk hulp- en transportmiddel van vitamines en andere micronutriënten. Ook vezels zijn van niet te onderschatten belang en bepaalde soorten vetzuren kunnen niet door ons lichaam worden gemaakt. Dat zijn linolzuur en alfalinoleenzuur, die daarom in kleine hoeveelheden in het voedsel moeten voorkomen.

Maar, met deze vaststelling zijn we er nog niet, want we zien het overgewicht om ons heen en misschien ook wel bij onszelf steeds schrikbarender proporties aannemen. Ik denk dat de consumptie van geraffineerd voedsel, met name de koolhydraten, daar een belangrijke rol bij speelt. In gemaksvoedsel, sauzen en ander fabrieksvoedsel zit vaak een proportionele hoeveelheid suiker, terwijl er essentiële stoffen zijn uitgeraffineerd. Dat geraffineerde, makkelijk te verteren voedsel zorgt ervoor dat je maaltijden weinig verzadigen waardoor je makkelijk teveel eet. Ook veel tussendoortjes bestaan voor een belangrijk deel uit geraffineerde koolhydraten.

Afvallen is op zich niet zo'n kunst, als je niet heel veel te zwaar bent. Iedere methode geeft houvast, structuur, die gedurende een aantal maanden best op te brengen is door de meeste mensen. Het is een grotere kunst om op je gewenste gewicht te blijven. Dat lijkt beter te lukken als je geraffineerde voedselproducten zoveel mogelijk vermijdt en voor volwaardig voedsel kiest. Dus volkoren, vers, zelfmaak en geen light, gesuikerd, wit meel etc. Dat verzadigd vet slecht is voor de gezondheid kunnen we langzamerhand naar het rijk der fabelen verwijzen. Dat helpt om voor volwaardige voedselproducten te kiezen, zoals volle melk, boter, pindakaas en een stukje entrecote.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
heel erg bedankt!

Andere antwoorden (6)

Vet, want vet geeft het meeste energie aan je lichaam bij verbranding.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De suikers.
Snelle suikers heeft je lichaam niet echt nodig, en er zitten veel suikers in o.a. frisdrank en vruchtensappen.

Vetten heeft je lichaam nodig (met mate), er zijn ook gezonde vetten.

Koolhydraten kun je ook minderen, maar niet helemaal weglaten. Overschakelen van snelle koolhydraten naar volwaardige en langzamere koolhydraten kan al heel veel schelen. (dus i.p.v. wit brood bruin brood nemen, volkoren producten eten etc.)

Toegevoegd na 1 minuut:
Suiker dus zoveel mogelijk schrappen, overschakelen op water en thee voor te drinken.
En koolhydraten kun je ook grotendeels schrappen, maar die heb je nog nodig voor energie bij bijvoorbeeld het sporten. Zonder koolhydraten ga je je snel slapjes voelen (heb ik tenminste).

Toegevoegd na 2 minuten:
Maar niet alleen minderen met iets, maar het vervangen door een gezonder alternatief.
In plaats van bijvoorbeeld een koekje bij de koffie om 10 uur, neem je een glas water met wat knabbelgroente of een handvol nootjes.
Ritsuka
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Oke dus suiker geeft het meeste effect, daarna koolhydraten, als laatste vetten. Bedankt ! Ik ga er iets mee doen ;)
Ritsuka
11 jaar geleden
verklaring voor de min zou fijn zijn.
Ritsuka
11 jaar geleden
Ja, de suikers geeft het meeste effect. Als je stopt met snoepen, frisdrank en vruchtensappen, kan dat zo al een paar kilo schelen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Oke dankjewel!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Suikers zijn koolhydraten.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Min was niet van mij trouwens (kan niet eens minnen ;))
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
waarom heeft dit antwoord 3 x min :O
Dit is een prima antwoord !
Vet en eiwitten zijn essentiele stoffen, koolhydraten zijn brandstof, dus schrap de brandstof. Je kan niet essentiele voedingsstoffen zomaar schrappen. Suiker is overigens een koolhydraat. Zetmeel en suikers, dat zijn koolhydraten.

Ook alcohol geeft energie, 7 kcal per gram, zit ook vaak veel suiker in drankjes, minder of stop met het drinken van alcohol.

Vet en eiwit geven overigens ook langer een ''vol'' gevoel, wat ook helpt bij het afvallen.

Zorg dat je vet inname voor een groot deel bestaat uit GEZONDE vetten
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Met suiker bedoelde ik gewoon de producten waar ''suiker'' inzit (deze heb je heel veel helaas) en daarnaast de producten met dus veel koolhydraten die in de tabel staan aangegeven, en daarnaast dus alle soorten vetten.
Dus wat ik hieruit op kan maken is goede vetten eten, en koolhydraten (dus ook suiker) schrappen?
Vet heeft de hoogste energieinhoud en verminderen van het aantal grammen vet houdt automatisch in dat je minder calorieën cq joules inneemt. Er zijn diëten zonder koolhydraten, die de stofwisseling wat minder efficiënt maken (ketosis), dus dat is ook een manier om af te vallen; je vermindert dan het aantal calorieën uit het voedsel doordat je aceton uit gaat scheiden, dat nog energie bevat. Om vet volledig af te breken heb je ook wat koolhydraten, dat heeft te maken met de beruchte citroenzuurcyclus, die ook afbraakproducten van vetzuren (AcetylCoA) kan opnemen, maar daarvoor ook wat product van de glycolyse (suikerafbraak) nodig heeft. Vet minderen heeft dus het meeste effect, maar als je gewoon calorieën telt en je hebt een goed verteerbaar normaal dieet maakt het niet uit in welke vorm je je calorieën opneemt. Het is gewoon een kwestie van energiebalans, die altijd kloppend moet zijn, net zoals de balansen voor koolstof, stikstof etcetera, wat dat betreft is het eenvoudig boekhouden. In het wetenschappelijk onderzoek worden voedsel en feces gewogen en geanalyseerd en geproduceerd CO2 en geconsumeerd zuurstof bepaald om dat zo goed mogelijk te doen . Op dat soort onderzoekingen zijn weer voedingsadviezen gebaseerd.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
dat kan niet anders dan vet zijn, m.a.a.r. alleen maar in combinatie van de andere factoren: beweging, genoeg/gezond eten...dus ook niet teveel koolhydraten... en suiker is funest... :)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verzadigde vetten en suikers (zijn ook koolhydraten) deze zijn niet essentieel in een voedingspatroon. Als je alle vetten en koolhydraten gaat schrappen kom je essentiële voedingsstoffen tekort.