Hoe of waaraan zie je het verschil tussen soepkip en braadkip?

Hoe of waaraan zie je het verschil tussen "soeppoten" en "braadpoten" ?
Ik weet dat kippensoep van een "soepkip" gemaakt wordt en een soepkip is niet jong, maar WAARAAN zie je het VERSCHIL?
Zie je verschil als ze ontdooid zijn of als ze ingevroren zijn?

Toegevoegd na 2 dagen:
Bedankt voor antwoorden en reacties!

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
29.1K

Het beste antwoord

Een grote oude kip ( vaak ouder dan een jaar, sommige halen zelfs de drie jaar) met veel vet (kijk even in het binnenste) is doorgaans een soepkip. Deze is taaier dan een gewone braadkip die meestal het halve jaar niet eens haalt, vandaar dat ze gestoofd moet worden en dan een super kippensoep geeft - en uitstekend vlees om bijvoorbeeld een blanquette of een ragout van te maken.

Toegevoegd na 9 minuten:
Op de biomarkt of winkel zijn de soepkippen vaak vers te krijgen, maar ik koop ze ook wel ingevroren. Dat laatste is vervelend, want de kip halveren is dan vreselijk moeilijk , ze moeten worden gezaagd... In de supermarkt heb ik eigenlijk nog nooit een echte soepkip gezien, want het aanbod is relatief klein. Dus zit daar in een kippensoeppakket gewoon een stukje zielige plofkip en de bouillon is dan ook om te huilen..
Als er niet anders is, ga dan voor een scharrelkip - een hele- snijd er poten en borstfilets af, eet die op en gebruik de hele rest van de kip, vel, bot enzovoort, voor de kippenbouillon. Goedkoop en lekker.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Een soepkip is een hen die tussen de een en twee jaar oud is. Ze legt geen eieren meer en is dan bestemd voor de slacht. Deze kip bevat relatief veel vet. Het vlees is taaier, maar bevat meer smaakstoffen. Daardoor is het geschikt om bouillon van te trekken.

Een braadkip is een kip met veel en stevig vlees en weinig vet, die snel is gegroeid en op het moment van slachten niet ouder is dan twee maanden. Ze heeft een "schoon" gewicht van ongeveer 1100 gram. Door de grote vraag is het tegenwoordig ook mogelijk om bepaalde delen te kopen, dus bijvoorbeeld poten, vleugels, of borstvlees.
Op de verpakking staat aangegeven hoe oud de braadkip is (meestal 9 weken).
Amadea
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je geeft geen antwoord op mijn vraag. Mijn vraag is: hoe of waaraan zie je het verschil tussen een soepkip en een braadkip?.
Amadea
11 jaar geleden
Als je het antwoord leest, dan zie je dat er leeftijden genoemd worden. Op de verpakking van een braadkip staat vermeld hoe oud de kip is. Ook op diepgevroren kippen staat hoe oud ze zijn.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De vraag was waar ZIE ik het aan, niet of de producent iets er op schrijft. Anders gezegd, als ik niet in een supermarkt maar op de markt sta bij de poelier, waar moet ik dan op letten om een soepkip te kunnen onderscheiden van een braadkip?
Amadea
11 jaar geleden
Ook vet staat in mijn antwoord genoemd, LGA.