Waarom zitten er ribbels/strepen, in veel hamburgers die in de supermarkt te koop zijn?

Waarom zijn die hamburgers niet aan beide kanten volledig vlak?

Wat is het nut van dat geribbelde oppervlakte?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
4K

Antwoorden (5)

Bij verse hamburgers is dit niet het geval, maar veel hamburgers (van merken als Mora) zijn al voorgebakken; daar komen de grillstrepen op de hamburger vandaan. Die hebben verder geen nut, die ontstaan gewoon.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Er wordt een patroon in aangebracht. Als ze volledig vlak zouden zijn, zouden ze blijven plakken op de verpakking en alleen in stukjes en beetjes loskomen.
escape
11 jaar geleden
dit kunnen inderdaad grill strepen zijn, wel jammer van die anonieme - (escape??) ter compensatie + voor pompiedom

het idee dat dan de producten aan de verpakking blijft plakken lijkt me vreemd. zeker als dit product voorgegaard is, eiwitten hechten namelijk niet meer als deze boven de 60 graden zijn geweest. verder zou een fabrikant zijn werk niet goed doen als deze zijn product aan de verpakking aan moet passen ipv andersom. ( zie de beschuitjes, maakt er een gaatje in zodat mensen ze uit de verpakking kunnen halen, dus minder beschuit en de prijs gaat omhoog... vreemd..)

het meest logische antwoord lijkt mij dus ( in het geval an echte ribbels en niet de grill strepen) dat dit is om de warmte sneller te kunnen absorberen, door die ribbels ontstaat er een groter oppervlakte wat dus ook sneller de warmte kan opnemen, ideaal voor op de bbq dus, minder lang wachten op het vlees.

dit laatste word ook soms door slagers gedaan bij biefstuk ofzo ( hoewel ik dit zeker afkeur) op deze manier kunnen mensen sneller een krokant biefstukje bakken met de binnenkant niet door en door gaar te bakken, in dit geval zijn de inkepingen ook niet zo diep.

in het vorige restaurant waar ik gewerkt heb was de man van de eigenaresse ( dus geen werknemer bij ons in het restaurant) een gediplomeerd slager, op een dag wouw hij graag de tournedo's portioneren, ( allereerst klopte er niks van de gewichten,) en hij zette er toen ook die inkepingen in, ik heb de chef nog nooit zo boos gezien, (daar kan gordon ramsay niet aan tippen) een typisch verschil tussen kok en slager.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hele goeie vraag!

Ik vroeg precies hetzelfde aan de sales manager van een van de grootste fabrieken in Nederland en kreeg het volgende antwoord. Geen staatsgeheim, ik mocht het gewoon doorvertellen... :-)

Om drie redenen:
- Omdat de geribbelde hamburgers minder aan de transportbanden (tijdens het productieproces), en aan elkaar (in de verpakking) blijven plakken.
- Omdat als de consument thuis deze bakt in een normale platte pan, toch het klassieke, herkenbare gestreepte patroon op z'n hamburger krijgt, en dan het gevoel ontstaat dat de hamburger uit de BBQ komt.
- Omdat de hamburger dan sneller afgekoeld en ingevroren kan worden (in de fabriek), en tijdens het bereiden sneller gaar wordt.

Eet smakelijk!

Toegevoegd na 50 minuten:
Uit mijn reactie op een reactie op een ander antwoord:

Waarom gaart een geribbelde hamburger sneller?
De ribben worden eerst dichtgeschroeid en drogen snel uit, waardoor deze beter de warmte van de pan kunnen geleiden.
Het vlees in de ruimte tussen de ribben wordt niet dichtgeschroeid, en kan het water van binnen verdampen, waardoor het vlees sneller gaart.
Verder, doordat deze sneetjes dieper zitten en dichter bij de kern, wordt het vlees sneller gaar van binnen en heeft de hete lucht onder de hamburger ruimte om te circuleren, en damp af te voeren, waardoor het vlees sneller gaart.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Die mooie ribbels en strepen zijn alleen bedoeld om die hamburger aantrekkelijker te maken . Er word hier over de fabriekshamburger geschreven of het een culinair produkt betreft wat delicaat behandeld wordt. Vergeet het maar, over het algemeen wordt de hamburger in de frituur gekieperd of in het gunstige geval op de plaat of in de pan opgewarmd. Dan zijn die strepen alleen maar leuk, maar hebben maar weinig nut bij het verwarmen. Zo ook de biefstuk die door de "slager"gekerft wordt. Dit is dan meestal een bieflap die een paar klappen gekregen heeft om de struktuur minder stug te maken en tot verhoging van de feestvreugde door een mooi motiefje er in te kerven om de spierjes kort te snijden , er nog een enigszins eetbaar stukje vlees van te maken voor te veel geld.
Echte hamburgerliefhebbers, die de burger met respect behandelen en hem met smaak nuttigen, nemen geen fabrieksgekluns dat weinig met een hamburger te maken heeft, maar maken die zelf met uitgezochte ingredienten en braden hem op een zacht vuurtje of in de oven.