Moet ik deze fles Original Whisky Cream weggooien?

Wij drinken vrijwel nooit alcohol maar ik had nog een fles met deze likorette in de kast staan. Was nog nooit open geweest maar stond er al vele jaren. Omdat het nu kerstmis is dacht ik er vanavond maar eens een glaasje van te nemen. Er staat 'schudden voor gebruik' op de fles en dat deed ik. Maar toen ik daarna wilde schenken kwam er niets uit de fles. Ik dacht dat er misschien nog een kartonnetje in de hals zat want dat spul is bruin. Ik stak er een mes in en draaide dat rond. Daarna schonk ik het spul in een glas. Nu kwam er drank maar ook een soort hompjes pudding. Ik had dus eigenlijk nog eens goed moeten schudden na de actie met het mes. Met de smaak was niets mis al is dat spul veel te zoet naar mijn zin.

Het alcoholpercentage is 14,5%.

Daarnet keek ik op de dop en daar staat L3413 en 24-06-99. Ik weet niet of dat de datum is waarop het in de fles is gedaan of de tht datum. Moet ik deze fles niet opdrinken maar weggooien?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Dranken
6.9K
amc
8 jaar geleden
Whisky CREAM..........de naam zegt het al....er is room aan toegevoegd en die bederft wel na een tijdje. Weggooien dus!

Het beste antwoord

Je kan best heel het geval weggooien.
Alcohol is weliswaar een goed bewaarmiddel maar het probleem is dat er ook ander dingen in je fles cream zitten.
Houdbaar tot 1999 en we zijn nu bijna 2016 dat is zo maar eventjes een jaartje of 16 over tijd..... dat is wel een beetje van het goede te veel.
Die puddingachtige dingen zijn heel waarschijnlijk ontstaan doordat het geheel is beginnen uitdrogen en daardoor zal er zich in de fles heel waarschijnlijk een flinke brok hebben gevormd die je met je mes doorprikt hebt.
Ik denk niet dat je er meteen doodziek zal van worden maar ik veronderstel dat de smaak toch niet echt meer optimaal zal zijn.
Kortom gooi die handel maar weg.
Spijtig van je fles, volgende keer geen 16 jaar laten staan..... ;-)
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik weet niet of het houdbaar was tot 1999 of dat het in 1999 in de fles gedaan is. Ik kan derhalve ook niet zeggen of ik die fles pakweg 5 jaar of 16 jaar oud is.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Wel zelfs indien het gebotteld is geworden in 1999 is de fles nog altijd 16 jaar oud en al lang over tijd. Dus weggooien is nog steeds de beste optie wil je geen last van de darmen krijgen.....minstens....
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik ben niet ziek geworden van het glas dat ik van dit spul heb gedronken voor ik deze vraag stelde maar ik heb de fles toch weggegooid . Niet omdat dat spul te oud zou zijn maar gewoon omdat ik het een veel te zoet drankje vind. Vanavond is het oudejaarsavond en zitten wij aan de cider. Dat is veel feestelijker en lekkerder.

Andere antwoorden (1)

Ja, weggooien is verstandig, vooral gezien het 'lage' alcoholpercentage.

Dranken met minder dan 16 a 17 procent alcohol zijn in eenmaal geopende fles of verpakking niet houdbaar; ligt het alcoholpercentage daar (duidelijk) boven, dan zijn ze wel houdbaar. Zelfs als de verpakking niet geopend is, kan de houdbaarheid (bij dit alcoholpercentage) beperkt zijn; hoewel sommige wijnen (zie onder) en bieren bedoeld zijn om, soms jarenlang, te bewaren. Vaak zal dit ook op de fles/ verpakking zijn vermeld.
Daar moet je nog een kanttekening bij plaatsen: is de fles/ verpakking open geweest dan kan er alcohol zijn verdampt, wat de houdbaarheid slechter kan maken.

Verder is het zo dat sommige dranken (sommige wijnen, crusted port en vintage port bij voorbeeld) er onder bepaalde omstandigheden door lang bewaren op kunnen vooruitgaan. Sterkedrank (Rum, Cognac, Whisky en zo) zal eenmaal in de fles weinig veranderen. De meeste andere zaken gaan er zeker niet op vooruit en al zullen ze in veel gevallen niet bederven, lekker zullen ze niet meer zijn. Vooral dranken en mengsels waarin melk en eieren zijn verwerkt (zoals jouw voorbeeld, maar ook advocaat) kunnen bederven en iemand behoorlijk ziek maken.