Wat is gezonder qua voedingswaarde, couscous of (volkoren) pasta?

Ik heb beide verpakkingen niet meer. Wat is beter als t gaat om de minste kcal / koolhydraten?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
10.9K

Antwoorden (3)

dit geeft zo goed als geen verschil(er zijn ook nog verschillen onder de merken)

couscous:geeft ongeveer 330 kcal per 100gr en ong.69g koolhydraten/100gr
volkoren spaghetti of pasta :322 kcal per 100gr en ong 63 koolhydraten/100gr
fremar
11 jaar geleden
Volgens de voedingswaarde tabel;
Ik ga uit van de ongekookte omdat het gewicht van het water anders het product niet zo weer kan geven als 'werkelijke voedingswaarde', 100 gr. is dan nl. minder

Couscous; Volkoren pasta;
Energie; 368 kcal. Energie; 352 kcal.
eiwit; 12,5 g. eiwit; 12,0 g.
koolhydraten; 74 g. koolhydraten; 65 g.
vet; 1,0 g. vet; 2,5 g.
water; 7,0 g. water; 10,0 g.
cholesterol; 0,0 g. cholesterol; 0,0
suikers; 1,0 g. suikers; 2,5 g.
vezels; 4,5 g. vezels; 9,5 g.

Zowel pasta als couscous bevatten 0,0 verzadigde vetzuren.
Volk. pasta bevat 2,0 meervoudig onverz. vetzuren en 0,0 enkelv. onverz. vetzuren.
Couscous bevat 0,0 meervoudig onverz. vetzuren en 0,5 enkelv. onverz. vetzuren.

Verder bevatten ze allebei vitamines B waarvan B11 het meeste (6 bij pasta en 20 bij couscous)
Mineralen zijn ook ruim aanwezig. Couscous heeft veel fosfor (160 mg.) magnesium (40 mg.) kalium (150 mg) ijzer (1 mg) en natrium (15 mg.)
Pasta bevat daarentegen geen natrium, veel meer fosfor (350 mg) magnesium
(100 mg) kalium (480 mg) ijzer (3,5 mg).

Toegevoegd na 10 minuten:
Zoals je ziet zijn ze allebei gezond en heeft couscous iets meer kcal om te verbranden. De pasta bevat weer meer vet en suikers máár wel meer vezels, werkt dus goed weg bij de darmen.
Ik zou zeggen; houd niet vast bij één product maar wissel af. Zodoende krijg je toch meer mineralen binnen. Is het niet bij de één dan wel bij de ander.
amc
11 jaar geleden
Pasta, op voorwaarde dat deze volkoren is omdat deze dan ook meer vezels bevat en dat is goed voor het lichaam. Couscous is vergelijkbaar met pasta omdat het hier ook over koolhydraten gaat maar bij couscous wordt er vaak gebruik gemaakt van verscheidene oliën om een meer zuiderse smaak te creëren.