Heb ik een vergunning nodig voor verkoop voorverpakte broodprodukten?

Als kleine zelfstandige ondernemer wil ik op evenementen naast mijn vaste assortiment non-food als service bijpassende broodprodukten verkopen (thuis bereid en voorverpakt verkocht, voorzien van etikettering die aan wetgeving voldoet). Denk bijvoorbeeld aan muffins, pasteitjes of cakejes. Val ik hiermee onder de horeca wetgeving of niet, en zoja, welke vergunning moet ik aanvragen, en bij wie? Ik kan er geen eenduidig antwoord over vinden op de website van VWA etc. Het gaat mij dus echt uitsluitend om wat de regelgeving is over verkoop van kleine broodprodukten, zelfgemaakt en voorverpakte verkoop.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
5.3K

Het beste antwoord

Je moet een vergunning hebben van de gemeente.
En je moet dit altijd in overleg doen met de organisatie van het evenement, omdat die ook mensen aantrekken die professioneel eten verkopen en geen concurrentie willen.

Aan het produceren, verwerken en distribueren van levensmiddelen worden tijdens vrijmarkten, braderieën en andere evenementen strenge eisen gesteld.
Deze eisen zijn onder andere terug te vinden in het Warenwetbesluit Hygiëne van levensmiddelen, het Warenwetbesluit Bereiding en behandeling van levensmiddelen,
de Verordening (EG) 852/2004 en de Drank- en Horecawet.

Ten onrechte wordt vaak gedacht dat op een “vrijmarkt” alles is toegestaan. Dat is een
misverstand. Iedereen die voedsel, tabak en/of alcoholhoudende dranken verkoopt, moet zich aan de wettelijke eisen houden, ook wanneer winst geen doel is. Hierop wordt streng gecontroleerd.

De particuliere verkoop van (zelf)gemaakte hapjes op vrijmarkten, braderieën en andere evenementen wordt door een aantal gemeenten zelfs verboden (zoals op Koninginnedag).

Bron:
Vrijmarkten en braderieën
VWA Infoblad | 19-04-2012 | Adobe Acrobat Document, 69 kB
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Goedemiddag, Dank voor uw snelle reactie. Begrijp ik het goed dat ik als detaillist bij de gemeente van vestiging een vergunning moet aanvragen om muffins e.d te mogen verkopen op landelijke evenementen? Aan welke vergunning moet ik dan denken? Geldt dit dan ook als ik de muffins bijvoorbeeld niet zelf maak maar rechtstreeks bij een bakker inkoop en doorverkoop? Bij voorbaat dank voor het meedenken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Prima antwoord van Momopoyolo! + @Draak
Het maakt niets uit wie de producten maakt, het gaat om wie deze verkoopt.
De eisen kunnen per gemeente anders zijn, dus ook per gemeente moet je navraag doen. Het kan zomaar zijn dat wat in Rotterdam mag, niet mag in Den Haag.

Andere antwoorden (1)

Dit ligt aan de APV (algemeen plaatselijke verordening) van de gemeente waarin je jouw werkzaamheden hebt. Op de website van de gemeente vind je de APV regelgeving meestal wel. Loop anders eens binnen en vraag ernaar.
In Amsterdam is het bijv. al toegestaan aan winkeliers/ondernemers om zonder vergunning koffie en broodjes te verkopen.

http://www.parool.nl/parool/nl/5/POLITIEK/article/detail/1830670/2011/02/02/Amsterdamse-kledingzaak-mag-broodje-verkopen.dhtml

Er zijn dan wel regels waar je je aan moet houden.
Ondernemers moeten over het algemeen altijd een exploitatievergunning hebben om horeca-activiteiten uit te voeren.
Misschien is jouw gemeente ook al soepeler geworden?
amc