Hoe lang zijn olijven in pot echt houdbaar?

Ik heb vandaag de kelder opgeruimd en ik vond een potje olijven met de houdbaarheidsdatum tot 2005. Ze zagen er nog prima uit, maar moet ik ze weg gooien of kan ik er nog wat mee?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
9K

Antwoorden (2)

Er zal een Ten minste Houdbaar Tot datum op staan. Na de THT-datum gaat de kwaliteit mogelijk achteruit, maar je kunt het vaak nog wel eten. Als het product nog goed oogt, ruikt en smaakt, dan is het nog eetbaar.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Prima en beter voor het milieu dan weggooien.
De datum op een verpakking staat er omdat het wettelijk verplicht is zodat de producent geen onnodige rechtszaken en claims aan zijn broek krijgt.
Volgens mij heb ik weleens in een onderzoek gehoord ot gelezen dat je makkelijk bij de datum 20% kan optellen, maar dan moet je wel weten wanneer iets gekocht is.
Verder is het een kwestie van zelf kijken ruiken voelen proeven of je iets nog goed is.
Maar 2005 vind ik zelf wel erg lang geleden hoor.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hoe kun je 20% optellen als je niet weet wat de datum is waarop het blikje de fabriek uitrolde? Je bent namelijk op dat moment op een datum die al VOORBIJ de THT datum is.